در خبرنامه بازاریابی عضو شوید

Please enable the javascript to submit this form

برند سازی

برندسازی

یکی از با ارزش ترین دارایی های سازمان برند آنهاست، اما برند چیست . چگونه می توان آن را ساخت ؟

انسان امروز با زمان کمتر و کاهش زمان برای تصمیم گیری روبروست و مجبور است به برندها اعتماد کند و برند به ساده سازی تصمیم گیری مشتری کمک می کند .

به همین تصویر نگاه کنید، آشنا بودن میکی ماوس چه حسی به شما می دهد ؟ آیا خرید این کشتی اسباب بازی با دیدن شخصیت میکی موس برای شما راحت تر نیست ؟

یکی از ضروریات مدیریت ارشد هر سازمان ایجاد برندهای قدرتمند است که به وعده های خود عمل کند.

متاسفانه برندهای امروز بازار ایران کمتر با برندسازی آمیخته شده اند و آنچه که پیداست هنوز برندهای ایرانی راه درازی تا درک برندسازی را باید طی کنند .

بازار ایران در عصر تولید باقی مانده و تولید کنندگان فکر می کنند که هرچه تولید کنند باید مشتری مصرف کند.

ما به خیلی از شرکت های ایرانی رجوع کرده ایم و با بررسی اجمالی متوجه شده ایم که اهمیتی برای برند قائل نیستند و برند و برندسازی در حد حرف باقی مانده است .

برندسازی چیست ؟

برندسازی قرن هاست که به عنوان تمایز میان یک کالای تولید کننده از تولید کننده دیگر مطرح است . قرن هاست که علم برندسازی به عنوان ابزاری برای ایجاد تمایز میان کالاهای یک تولید کننده از سایر تولید کنندگان مطرح است . در واقع واژه برند از واژه ای در زبان اسکاندیناوی قدیم تحت عنوان برندر به معانی داغ کردن و سوزاندن ریشه می گیرد .

آن زمان و امروز دامداران برای متمایز ساختن حیوانات خود از سایرین مهر مشخصی را روی بدن دام ها داغ می کردند .

طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، برند عبارت است از نام، واژه یا علامت ، نماد طرح یا ترکیبی از تمامی این عناصر که به منظور شناسایی کالاها و خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان با هدف ایجاد تمایز در عرصه رقابت مورد استفاده قرار میگیرد .

از دیدگاه تکنیکی، هر زمانی که متخصص بازاریابی، نام، لوگو یا نماد جدیدی را برای محصول ایجاد می کند یک برند آفرید است .

با وجود این بسیاری از مدیران، واژه برند را تنها زمانی مورد استفاده قرار می دهند که این نام توانسته باشد محبوبیت و اعتباری را درعرصه بازار برای خود پیدا کند .

به همین دلیل باید میان تعریف انجمن بازاریابی آمریکا از برند و مفهوم این واژه در سطح صنعت تمایز قائل شویم . مد نظر داشتن این تفاوت ها برای ما مهم است .

زیرا توافق نکردن بر سر اصول اولیه برندسازی، اغلب به معنا و مفهوم واژه در ذهن ما باز می گردد .

به همین دلیل در هرکجا که منظور ما از برند تعریف انجمن بازاریابی و علمی آن است به آن اشاره می کنیم .

بر همین اساس بنابر تعریف علمی کلید ایجاد برند، توانمنندی در انتخاب نام، لوگو، نماد، طرح بسته بندی یا سایر ویژگی هاست که یک محصول یا خدمت را از سایر رقبا متمایز می کند.

این ویژگی های متفاوت تحت عنوان عناصر برند معرفی می شوند .

نام گذاری برندها

به عنوان مثال تنواع استراژی های انتخاب نام برای برندها را در نظر بگیرید، برخی شرکت ها نظیر جنرال الکتریک و سامسونگ از نام اصلی خود برای تمامی محصولات استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از تولیدکنندگان برای هرکدام از محصولات جدیدشان نامی متفاوت را انتخاب می کنند که کاملا با نام اصلی شرکت نام مرتبط است . شرکت پراکتر اند گمبل محصولات خود را با نام های لامس، پمپرز، تاید ، پنتن، به بازار معرفی می کند.

شرکت شیرین عسل نیز برای محصولات خود نام های مختلفی انتخاب میکند، مثل شکلات هیس، بیسکوییت های های بای و ...

این موضوع در سطح خرده فروشان نیز صادق است . برخی از آنها نام فروشگاهشان را برای تمام شعبات خود بر می گزینند و برخی دیگر نام های متفاوتی را برای هر شعبه انتخاب می کنند .

به عنوان مثال هلدینگ عطاویچ به غیر از عطاویچ رستوران های گریل 17 را هم ایجاد کرده است .

نام برندها به خودی خود به شکل های مختلفی ایجاد می شوند

برندهایی که نام بنیان گذار آنها هستند

برخی برندها بر اساس نام بنیان گذارانشان شکل می گیرند

نظیر برند پورش در صنعت خودرو

فرآورده های گوشتی میکائیلیان

داروسازی دکتر عبیدی

کبریت توکلی

برندهایی که بر اساس نام مکان آنها هستند

برخی دیگر بر اساس نام مکان ها انتخاب میشوند مثل ادکلن سانتافه یا برند شورولت در صنعت خودروسازی یا فراورده های گوشتی رباط کریم

برندهایی که از ترکیب نام یک شهر یا کشور و یا فرهنگ + زمینه فعالیت آن صنعت ایجاد شده اند

ایران خودرو

ایران ایر

فلای امارات

پارس خودرو

پارس الکتریک

پارس آنلاین

پارسی کولا

راه آهن ایران

آب های معدنی دماوند

فولاد خوزستان

ماشین سازی تبریز

هواپیمایی قشم

هواپیمایی کاسپین

یزد تایر

هواپیمایی کیش

هواپیمایی زاگرس

هواپیمایی سهند

البرز دارو

لوازم خانگی پارس

برندهایی که براساس نام پرندگان و حیوانات هستند

گروهی از برندها بر اساس نام پرندگان یا حیوانات شکل می گیرند مثلا موستانگ در صنعت خودرو سازی یا داو در صنعت لوازم بهداشتی و آرایشی اما بسیاری از نام گذاری ها در دسته فوق قرار نمی گیرند و بر اساس دلیل دیگری انتخاب شده اند، مثلا برند اپل در صنعت رایانه یا شرکت های نفتی شل .

هواپیمایی هما

حلوای عقاب

برندهایی که نام آنها معنا و ویژگی محصول را نشان می دهد

در نام برخی برندها واژه هایی به کار رفته است که معنا و مفهوم یا ویژگی های محصول را نشان میدهد، مثلا انتخاب نام جاست جویس برای آب میوه

بانک گردشگری

برندهایی که با ترکیب کلمات و پیشونده ها ساخته شده اند

گروهی دیگر از نام نیز برای این که بتوانند با ایجاد پیش فرض های علمی، طبیعی، یا برخورداری از پرستیژ بالا مخاطبان را تحت تاثیر قراردهند، با ترکیب کلمات یا پیشوند و پسوندها ایجاد شده اند

اینتل از پیشوند کلمه اینتلکتوال

لکسوس از وازه هم آوا با لوکس

برند کامپک یادآور کلمات کامپلیت به معنای کامل یا واژه کامپکت

نه تنها نام بلکه سایر عناصر برند مثل لوگو و نمادهای ظاهری نیز می توانند از افراد، مکان ها و تصاویر مطلق و انتزاعی نشات بگیرند .

ادامه این مطلب را در مقاله مقایسه برندها با محصولات دنبال کنید