محتوای کم اما موثر

بزرگان بازاریابی و فروش

سازمان مشتری مدار

سازمان مشتری مدار

چرا سازمان من مشتری مدار نیست و چه کار کنم که مشتری مدار باشم ؟؟

مشتری محوری در سازمان و اصطلاحا سی ایکس بودن سازمان که مخفف عبارت زیر است :

Customer Experience

بحث مشنری محور بحث جدایی است، ولی در جهان هم متاسفانه با این معضل روبرو هستیم که سازمان ها خودشان را مشتری مدار و مشتری محور می پندارند، در حالی که چنین نیست .

مشتری مداری در سازمان

طبق آمارهایی که شرکت زندسک ارائه کرده است که یک شرکت ارائه کنده سیستم مدیریت ارتباط با مشتری است و با کسب و کارهای زیادی در ارتباط است، 75 درصد سازمان ها فکر می کنند که مشتری مدار هستند، ولی سی درصد مشتریان چنین تصوری دارند، سوال اساسی این پست این است که چرا چنین اتفاقی می افتد ؟

چرا سازمان ها فکر می کنند که مشتری مدار هستند ؟ چرا سازمان و شرکت با مشتری همراه نمی شود ؟ و برای این کار چه راهکاری می توان ارائه کرد ؟

مشکل اصلی از فرهنگ سازمانی است، بنده خودم از سهامداران کارخانه ای بودم که یکی از سهامدارن به دنبال تزیین محل کار بود و سالانه میلیون ها تومان هزینه رنگ آمیزی و سنگ کردن نمای داخلی و ... میشد، ولی چیزی به اسم مشتری وجود نداشت، اصلا مشتری چه کسی بود ؟

شرکت هایی که در عصر تولید در جا می زنند و حتی شرکت هایی که می خواهند که مشتری مدار باشند و نمی توانند

خاطره ای دارم از یکی از شرکت مبین نت و یک مودم جیبی از این شرکت خریدم که دو روز قبل از این که گارانتی اش به اتمام برسد خراب شد و دیتا دریافت نمی کرد، پس از تماس های تلفنی مکرر با کارشناسان فروش، به نتیجه ای نرسیدیم و خنده دار این بود که هر بار یک نفر با من صحبت می کرد و پس از صف طولانی انتظار باید همه چیز را از اول توضیح میدادم و یکی از اپراتورها می گفت بیا یک مودم دیگه بخر !!!!

عجبا !

مراجعه حضوری به دفتر هم بی فایده بود و جالب اینجا بود که دفتر روزهای پنج شنبه و جمعه تعطیل بود ، اگر اشتباه نکنم خیابان مطهری بود، و بعد یک آقایی بودن که گفتن خب گارانتیش تمام شده و ربطی نداره دیگه به ما !!!

بعد همین سازمان از مشتری مداری و ارتباط با مشتری و ... سخن می گوید

جالب نیست؟؟؟ ده ها و صدها سازمان این چنینی وجود دارند که ادعای مشتری مداریشان گوش فلک را کر می کنند و در عمل مشتری بی اهمیت ترین چیز است .

چرا ؟

چرایش را نمی دانم و وقت و ذهنم را هم به آن مشغول نمی کنم و مثل برویم و ریشه های مشتری نا مداری در سازمان را بررسی کنیم، بلکه ما رفتار درمانی سازمانی رو پیشنهاد می کنیم .

به جای ریشه یابی در گذشته ها، همین اکنون گام برداریم در اصلاح فرهنگ سازمانی !!

رفتار درمانی سازمانی

متاسفانه چیزی که در آیین نامه های اخلاقی و سازمانی شرکتها و کارخنجات دیده می شود، بیشتر حالت تهدید دارند و به کارکنان هشدار می دهند که اگر از قوانین تخطی کنند، اخراج می شوند و ...

این مساله بسیار تاسف برانگیز است .

به نیروهای سازمان و منابع انسانی به صورت شی ء نگاه نکنید، اگر قرار است چیزی تغییر کنید، نیروهای سازمان باید این تغییر را ایجاد کنند .

اگر نوآوری و خلاقیت در سازمان شما مرده باشد، شما باید بزودی بازار را واگذار کنید و توسعه سهم خود را فراموش کنید

برای رفتار درمانی سازمانی و آنالیز ارتباطات میتوانید با ما تماس بگیرید،اگر یک هفته سازمان شما را نظاره کنیم می توانیم دقیقا بگوییم که مشکل کار کجاست .

ولی هدف مهم است، هدف اصلی این است که سازمان چگونه می تواند به مشتری بیشتر خدمت کند .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین های بلاگ بازاریابی

بازاریابی مشاهده ای

بازاریابی مشاهده ای چیست ؟ Observational marketing آنقدر در بازاریابی و استراتژی و اطلاعات غرق شده ایم که از اصول به دور مانده ایم . بازاریابی مشاهده ای و قدرت مشاهده در بازاریابی در این مقدمه ...

دفاع سیسیلی در استراتژی کسب و کار جایگاه شکست

شکست در دفاع سیسیلی اگر نوشته های پیشین دفاع سیسیلی را مطالعه نکرده اید، دفاع سیسیلی یک سبک در بازی شطرنج است که سیاه در بازی به ای 4 پاسخ ای 5 را می دهد ! یعنی یک پاسخ غیر مستقیم برای فتح مرکز، اما...

استراتژی های احمقانه قیمت گذاری در بازار ایران

متاسفانه از حرف تا عمل خیلی فاصله است، مدیران نا کارآمده و سنتی این طوری قیمت گذاری می کنند : قیمت های تمام شده را حساب می کنند، بعد مثلا ده درصد به این قیمت ها اضافه می کنند، البته این مثال برای ق...

دفاع سیسیلی در کسب و کار

دفاع سیسیلی راهنمای رفتار استراتژیک و طراحی استراتژی کسب و کار در سازمان چندسال پیش در پی نوشتن کتابی با نام دفاع سیسیلی بودم، کتابی که به مدیران قدرت میداد برای مدیریت موفق به سبک اژدهای دفاعی سیسی...

سازمان مشتری مدار

سازمان مشتری مدار چرا سازمان من مشتری مدار نیست و چه کار کنم که مشتری مدار باشم ؟؟ مشتری محوری در سازمان و اصطلاحا سی ایکس بودن سازمان که مخفف عبارت زیر است : Customer Experience بحث مشنری محور ...

بازاریابی کرونا

بازاریابی دوران کرونا، باید ها و نباید های بازاریابی، مشتری را درک کنیم بازاریابی دوران کرونا : در دوران کرونا پیام برای مشتری نفرستیم به صورت خلاصه این که بهتر است در دوران کرونا برای مشتری پیام ها...

بازاریابی در عمل

بخوان نگاه کن یادبگیر ! یادگیری در عمل راهکار خانه بازاریابی است در بازدید از وب سایت ست گادین با این عبارت روبرو شدیم : Read, Watch, Learn... The blog, the videos, the ebooks... ...

ZMOT

ZMOT چیست و چگونه در بازاریابی باید از آن استفاده کنید ؟ ZMOT چیست ؟ نکته عجیبی که در جست و جو در گوگل در رابطه با لحظه صفر یا اولیه اعتماد به چشم خورد، ترجمه تحت اللفظی (ببخشید که فارسی را پاس نمی...

سریع ثروتمند شدن

آیا شما هم می خواهید که رازهای سریع ثروتمند شدن را بشنوید ؟ چگونگی سریع ثروتمند شدن همه ما می خواهیم که سریع ثروتمند شویم، ولی در واقع این ربطی به پول در آوردن ندارد نگرش بازاریابی خانه بازاریابی...

More Articles

More From: بلاگ بازاریابی