در خبرنامه بازاریابی عضو شوید

Please enable the javascript to submit this form

مفهوم برند

برندسازی و مدیریت برند

برای مدیریت برند نیاز به دانش و البته تجربه داریم

می توانید تجربه را خودتان کسب کنید یا می توانید از مشاوران با تجربه تر کمک بگیرید

محصول با برند چه تفاوتی دارد ؟

چگونه می توانیم بین برند و محصول تفاوت قائل شویم ؟ و آنها را با یکدیگر مقاسیه کنیم ؟ محصول هر آن چیزی است که ما به بازار ارائه می دهیم تا بتوانیم توجه مخاطب را برای خرید و استفاده جلب کرده و نیاز یا خواسته را برآورده کنیم ، به این ترتیب محصولا ممکن است یک کالای فیزیکی نظیر مواد عذایی، خودرو، محصولات ورزشی یا خدماتت نظیر خدمات بانکی ، خدمات هواپیمایی ، یا خدمات شرکت های بیمه ، خرده فروشی یا فروشگاه تخصصی برای عرضه کالاهای خاص ، فرد نظیر یک شخصیت سیاسی یا هنرمند یا بازیگر و ورزشکار باشد، یک سازمان مانند سازمان های غیر دولتی تحاری یا یک گروه هنری ، مکان نظیر یک شهر یا کشور یا حتی یک ایده نظیر یک جنبش سیاسی یا اجتماعی باشد . محصول می تواند تمامی این مفاهیم گسترده را در بر داشته باشد .

ما نقش برندها در برخی از رده های مفهومی مختلف با جزئیات بیشتر در این مقاله و هم چننین مقاله بعدی مدیریت استراتژیک برند مورد بررسی قرار می دهیم

به طور کلی می توان پنج سطح مفهومی برای محصول تعریف کرد :

سطوح مفهومی محصولات

1 - سطح مزیت ذاتی محصول

نیاز بنیانی ای که مشتری با استفاده از محصول یا خدمت آن را ارضا می کنند .

2 - سطح عام محصول

کارکرد اصلی محصول که تنها شامل ویژگی هایی می شود که اساسا برای عملکرد آن محصول لازم هستند و هیچ عامل تمایزی برای آن محصول ایجاد نمی کنند

3 - سطح مورد انتظار محصول

مجموعه ای از ویژگی هایی است که خریدار به صورت طبیعی انتظار دارد با خرید محصول آنها را به دست آورد

4 - سطح برتری محصول

آن دسته از مزیت ها و ویژگی های محصول یا خدمت مرتبط با آن را شامل می شود که می تواند موجب تمایز محصول از رقبا شود

5 - سطح ویژگی های بالقوه :

شامل تغییرات و پیشرفت هایی است که محصول در آینده می تواند از آنها بهره مند شود

برای درک بهتر این موضوع بهتر است چند مثال بزنیم :


این فرم برای تعریف مزیت ذاتی محصولات شما تعریف شده است، اگر برای مشاوره بازاریابی و برندسازی با خانه بازاریابی قرارداد دارید، محصولات خود را در این فرم تعریف کرده و سطوح محصولات
خود را تعریف کنید .
محصول شامل خدمات یا کلیت کسب و کار شما هم می شود مثلا اگر آژانس مسافرتی هستید می توانید تورهای خود را به صورت مجزا تعریف کنید ...