دفاع سیسیلی در استراتژی کسب و کار جایگاه شکست

شکست در دفاع سیسیلی

اگر نوشته های پیشین دفاع سیسیلی را مطالعه نکرده اید، دفاع سیسیلی یک سبک در بازی شطرنج است که سیاه در بازی به ای 4 پاسخ ای 5 را می دهد !

یعنی یک پاسخ غیر مستقیم برای فتح مرکز، اما این نام قرار بود کتابی باشد برای راهنمایی مدیران که هنوز به مرحله نگارش کامل نرسیده است .

شکست بخور و پیش برو

هیچ انسانی دوست ندارد شکست بخورد، اما ما انسان ها و شرکت ها و سازمان ها باید شکست را باور کنیم . شکست با بی نظمی و برنامگی و بدون سنجش بازار و تحقیق در بازار متقاوت است، شما همه چیز را محاسبه کرده اید، برنامه ریزی کرده اید و ناگهان شرایط با پیش بینی شما متفاوت است .

در بازی شطرنج یک اشتباه کوچک یا یک بلایندر می تواند شما را نابود کند، در دنیای واقعی هم بی تقاوت به این نیست، متاسفانه یکی از اشتباهات کسب و کارهای نوپای این است که خود را با کسب و کارهای و استارت آپ های مثلا آمریکا و اروپا مقایسه می کنند، متاسفانه دوست عزیز اینجا ایران است و شکست در بعضی مواقع یعنی پایان کار و از دست رفتن همه چیز .

اما در اینجا ما تسخه دیگری از شکست را می خواهیم بررسی کنیم .

خلاقیت بدون شکست ممکن است .

شکست در روابط با مشتری

متاسفانه بعید می دانم که در خوشبینانه ترین حالت 20 درصد کسب و کارهای حرفه ای ایران سیستم مدیریت ارتباط با مشتری داشته باشند، سیستم و شرکتهایی که ویزیتور دارند یا بازاریاب متاسفانه بدون هیچ گونه مدیریت و آموزشی به حال خود رها می کنند و می گویند برو و بفروش . می شود در بحث فروش حرفه ای و کالاهای تند مصرف یک نمودار و سوالات آنا گرام داشت، یک سیستم مدیریت دانش داشت، ولی از این چیزها خبری نیست ...

اگر می خواهید یک سیستم ویزیت حرفه ای داشته باشید، می توانید با ما مشورت کنید .

09190640919

اما برویم سراغ بحث شکست، بهای خلاقیت در سازمان شکست است ، به راحتی با شکست ها برخورد کنید، دنبال مقصر نباشید، در تهدیدها دنبال فرصت ها باشید، خطاهای انسانی را در همه بخش های سازمان ببخشید و این شکست را به صورت تفکر سیستمی بررسی کنید .

خطاهای انسانی لحظه ای جای خود ، خطاهای سازمانی را ببخشید، یعنی اگر یک برنامه فروش، یک برنامه ترابری، یک برنامه ساخت و تولید و ... با شکست مواجه شده است به جای یافتن مقصر و خراب کردن آوار حملات روی سر یک یا چند شخص، تجربه را ثبت کنید . ارزش تجربه را درک کنید .

واکنشتان نسبت به اشتباهات را بهبود بخشید، از شخص یا اشخاص بخواهید که بگویند چرا شکست خورده اند .

نمی خواهیم بحث را مذهبی کنیم، ولی نیت طرف مهم است ، تنها در صورتی اشتباه قابل برخورد است که صد در صد عمدی باشد که آن هم می تواند شامل کارت زرد باشد .

اگر هم عمدی باشد، باید انگیزه های فرد را جست و جو کنید و ببینید که سیستم شما چه مشکلی است که شخص اشتباه کرده است و تعمدا اشتباه کرده است ؟

به یاد دارم که کارمند یکی از شرکتهای دولتی تعریف می کرد که ناظر است و به جای نظارت بازی می کند و با یک خنده گفت حداقل ماهی مثلا ده میلیون سیستم ضرر می کند به خاطر این کار و حقوق خود ایشان به نسبت مثلا صد هزار تومان بود

چرا این شخص یا اشخاص در تضاد با سیستم عمل می کنند ؟ کجای فرهنگ سازمانی شما مشکل دارد /

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید