بازاریابی مشاهده ای

بازاریابی مشاهده ای چیست ؟

Observational marketing

آنقدر در بازاریابی و استراتژی و اطلاعات غرق شده ایم که از اصول به دور مانده ایم .

بازاریابی مشاهده ای و قدرت مشاهده در بازاریابی

در این مقدمه باید به بلاک چین و بازاریابی اشاره کنیم و این که بسیاری از اطلاعاتی که در بازاریابی وجود دارند ممکن است نه تنها برای شرکت، سازمان و یا کسب و کار شما نه تنها مفید نباشد بلکه سهم مهلک باشد .

با مطالعه جسته و گریخته مقالات و کتاب های بازاریابی شما نمی توانید به موفقیت برسید .

اخیرا هم در ایران و کل جهان باب شده است که تاثیرات بلاکچین و سیستم های بازاریابی مبتنی بر بلاکچین را وسط بکشند .

سالها قبل در یک مجتمع به عنوان مشاور مشغول به کار بودم و یک فروشگاه تابلوی بسیار بزرگی داشت و نوشته بود گروه بین المللی ... در حالی که نیروهای شرکت با دمپایی پلاستیکی در شرکت می چرخیدند .

یعنی بین المللی بودن به اسم و دفتر و دستک نیست، حتی به معامله های بین الملی و فروش محصولات خام نیست، باید هویت بین المللی داشته باشید .

اینها را گفتم که بازاریابی مشاهده ای اولا قرار نیست که معجزه کند برای شما

ثانیا اگر هنوز برنامه بازاریابی ندارید و تاکنون تحقیقات بازاریابی نداشته اید و .... و پایه های علم بازاریابی را رعایت نکرده اید، بهتر است که این مقاله کوتاه را نخوانید و بروید برنامه بازاریابی تهیه کنید .

شهامت متفاوت بودن داشته باشید

بازاریابی مشاهده ای با تحقیقات بازار مشاهده ای متفاوت است، یعنی این که هدف تحقیقات بازار مشخص است، ولی هدف بازاریابی مشاهده ای قرار گرفتن در بطن بازار و خلق موقعیت های بازاریابی است.

یک ضرب المثل بازاریابی میگوید که جایی که ماهی هست ماهیگیری کن یعنی که باید در مکان درست باید پیام و فعالیت های درست بازاریابی را انجام داد .

یکی از بخش های بازاریابی مشاهده ای بازبینی دوباره کلیه فعالیت های بازاریابی خودتان است، و به عنوان یک مشتری خودتان را ارزیابی کنید .

آیا کارت ویزیت شما به درستی طراحی شده است .

آیا وب سایت دارید ؟ وب سایت شما به درستی طراحی شده است ؟

به عنوان یک بازدید کننده به وب سایت شرکت و سازمان خودتان اعتماد می کنید ؟

در دوره و عصر ارتباط زدگی باید بتوانید پیام خود را به مشتری برسانید .

برای اینکار خلاقیت و متقاوت بودن می تواند کمک کند، به شرطی که اصول را فراموش نکنید و پیام باید صریح و پویا و شفاف و ساده و روشن باشد .

پیام ها و تبلیغات معما گونه نفرستید، مشتری حوصله حل کردن معما را ندارن .

خلاصه کلام اینکه مشاهده کنید به قلب بازار و مشتریان نگاه کنید، با مشتریان خود در تماس باشید، حداقل سه ماه یکبار حتی اگر صدهزار تا مشتری دارید، با مشتریان در تماس باشید( البته این به دوره خرید مشتری و نوع کالا وابسته است، مثلا ممکن است شما فروشنده لوازم خانگی باشید و یک خانوار در طی مثلا پنج سال ممکن است به فکر خرید یخچال بیفتد )

ماهیانه یکبار با اعضای شرکت و یا خودتان جلسه بگذارید و این سوالات را بپرسید :

این ماه چه کارهایی برای رشد کسب و کارمان انجام دادیم ؟

چه کارهایی می خواستیم انجام دهیم و انجام ندادیم و چرا ؟

در ماه آینده چه کارهایی متفاوتی انجام خواهیم داد تا به اهداف بازاریابیمان برسیم ؟

چگونه می توانیم نسبت به رقبا متمایز و برجسته باشیم ؟

اهداف ما برای ماه های آینده چیست ؟

برنامه زمان بندی و جدول مدت زمان فعالیت های بازاریابی ما کدام است ؟

چه کسی مسئول هر فعالیت است ؟

چه سرمایه گذاری هایی داریم ؟

زیر خط صفر بازاریابی

اگر سوال های فوق برای شما جذاب بود ، متاسفانه باید بگویم که شما زیر خط صفر بازاریابی قراردارید و باید تجدید نظر کنید ...

آری، متاسفانه شما نه مدیریت پروژه دارید برای انجام پروژه ها، نه مدیریت بازاریابی و برنامه بازاریابی، نه استراتژی دارید و به احتمال زیاد مدل کسب و کار هم ندارید

خب چه کار باید کرد ؟

بهتر است از مشاورین کمک بگیرید .

09190640919

تحلیل رایگان کسب و کار شما .

ارائه بسته های اجرایی برای موفقیت در کسب و کار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید