در خبرنامه بازاریابی عضو شوید

Please enable the javascript to submit this form

هنری هاینز

مشاوره و آموزش بازاریابی در صنایع غذایی الگو برداری از صنایع غذایی هاینز

نام هنری جان هاینز به عنوان کسی که یکی از بزرگترین شرکت های تولید محصولات غذایی را تاسیس کرده است در تاریخ ثبت شده .

هاینز با تبلیغات جذاب نظر مردم را جلب کرد و برای حفظ این ارتباط به بالا بردن کیفیت محصولاتش پرداخت .

هاینز ابزار بازاریابی آمریکا را از روزهایی که تبلیغات چی هایی مثل بارنو و سام کولت در قرن نودهم فعالیت می کردند به روش مدرنی سوق داد که بر پایه آن محصول بر اساس نیاز مشتری طراحی و تهیه می شد، در واقع هاینز جزو اولین نفراتی بود که مفهوم بازارگرایی را در عمل پیاده سازی کرد .

برای تماشای ویدئوهای مرتبط به هنری هاینز و شرکت هاینز روی لینک زیر کلیک کنید :

ویدئوهای مرتبط با هاینز

تولد هنزی هاینز

هنزی هاینز در یازدهم اکتبر 1844 در سن پترزبورگ به دنیا آمد و در شارپ برگ پنسیلوانیا بزرگ شد . پدر وی مالک یک کوره بود و به نظر می رسید که او نیز شغل پدرش را ادامه دهد . علاقه او به آجر پزی در سراسر زندگی اش باقی ماند و در سال های آخر عمر ملاقت کنندگانش را با نشان دادن توده ای از آجر که در اتاق کارش بود و توضیح نحوه ساخته شدن آنها متحیر می نمود .

از سن هشت سالگی با جمع آوری و فروش باقیم مانده سبزی حیات خانه شان و فروش آنها وارد صنایع غذایی شد . هنگامی که کسب درآمد و سودآوری را تجربه کرد کارش را توسعه داد و محصول بیشتری جمع آوری کرده و می فروخت . در سن 16 سالگی کارمندانی داشت که به صورت قراردادی برایش سبزی ها را جمع آوری کرده و بین سیزی فروشهای های پیترز بورگ توزیع می کردند . در سال 1859 در کالج داف کامرشیال که یک کالج کوچک در پیترز بورگ بود ثبت نام کرد و در آنجا دفتر داری و حسابداری و برخی مهارت های مدیریت را آموخت .

هاینر در آغاز بیست سالگی یک تارت کوچک سود آور به راه انداخت و در پرورش و تهیه ترب کوهی به عنوان یک متخصص شناخته شد .

نوبل که یکی از دوستان او بود شریک او گردید و با همدیگر شرکت هاینز و نوبل را تشکیل دادند و نه تنها ترب کوهی، بلکه محصولات دیگری را نیز تهه کرده و باکشتی به شهرهای شیکاگو و سنت لوییز می فرستادند .

کار آنها به سرعت توسعه پیدا کرد اما بحران مالی سال 1875 بر کار آنان چنان تاثیر گذاشت که بدون این که اندوخته ای برایشان باقی بماند تا آخر سال ورشکست شدند .

درس هایی از ورشکستگی برای هاینز

علی رغم ورشکستگی، هاینز فهمید که پتانسیل بازار کجاست و در سال 1876 شراکت جدیدی را با برادر و پسرخاله اش آغاز کرد .

شرکت جدید ف ج هاینز در وسایل جدید تهیه غذا و مخصوصا قوطی های فلزی که جدیدا برای نگهداری غذا ابداع شده بود سرمایه گذاری کرد .

در طی سال های دهه 1880 هاینز به تهیه سری جدید قوطی های کنسرو شیشه های غذا پرداخت که چند نوع مدرن آنها قوطی های کنسرو سبزیجات، ماکارونی و لوبیای پخته بود .

در سال 1888 از شرکایش جدا شد و شرکت اپ ج هاینز را تاسیس کرد . تا سال 1890 این شرکت یکی از بزرگترین تولید کنندگان صنایع غذایی در کشور و تا سال 1900 یکی از بزرگترین شرکت های مواد غذایی در جهان بود که بیش از دویست محصول در نه کارخانه اش تولید می کرد و در سراسر دنیا ادارات وابسته اش شعبه داشتند .

هاینز بسیار ثروتمند بود و در عمارت و باغ بزرگی که در حومه پیترزبوگ ساخته بود زندگی می کرد و باکسانی که مانند هنری کلی فریک که در کار بازرگانی آهن بود و مهندس جرج وستینگ هاوس معاشرت می کرد . این گروه به میلیونرهای پیترزبورگ معروف بودند . از سال 1905 اگرچه پسرش هاوارد هاینز و دیگران بیشتر مدیریت شرکت را انجام می دادند، اما هانیز تا زمان مرگش فعالانه کار می کرد .

او در 14 می 1919 در خانه اش فوت کرد .

در ادامه به بیان ایده ها و نگرش هاینز و داستان چگونگی تولید 57 کالای گوناگون با برند هاینز به گفته خودش و یکی از نزدیکانش به نام مک کافری را بیان می کنیم .

هاینز چگونه هاینز شد ؟

در سال 1896 در یک قطار در شهر نیویورک در حال حرکت بود ه در میان کارت های تبلیغاتی کارتی که درباره تبلیغ نوعی کفش بود و عبارت 21 style بر رویش نوشته شده بود نظرش را جلب کرد

تبلیغات هینز با تاکید بر 57 نوع محصول

خودش چنین تعریف کرده است : من به خودم گفتم ما با این که انواع محصولات را تولید می کنیم امام مدل محصولات نداریم . شروع به شمردن طبقات و اقلام کالاها کردم تا این که به عدد 57 رسیدم . رقم 57 می توانست تاثیر زیادی در جلب نظر مردم داشته باشد .

تبلیغات عدد 57 برای نمایش در استادیوم هینز

از قطار پیاده شدم و به طرف لیتوگرافی رفتم .

یک کارت ویزیت تبلیغاتی سفارش دادم که در سرتاسر ایالات متحده توزیع شد، فکر نمی کردم که یک شعار تبلیغاتی م یتوانست تا این حد تاثیر گذار باشد . ایجاد علامت تجاری در سالهای 1890 و با استانداردهای مدرن آن روز کار جدیدی بود، برخی صنایع مانند صابون علامت هایی ایجاد می کردند که با تبلیغات و حمایت عمومی پشتیبانی می شد، اما کار روتین در آن زمان این بود که یک محصول را به صورت مجزا و با یک خط تولید و علامت تهیه می کردند .

در شرایط زمان هاینز که تعداد زیادی محصولات داشت اینکار نه تنها غیر عملی بلکه بسیار گران بود .

راه حل خودش این بود که یک علامت برای تمام محصولاتش در نظر بگیرد .

هاینز قبلا نیز نشان داده بود که برای هر نوع نوع آوری در کار بازاریابی آماده است، او در سال های 1880 زمان زیادی اختصاص داده بود تا فروش محصولاتش را بالا ببرد و فروشندگان را وا داشته بود تا روش های جدیدی که تا آن زمان آزمایش نشده بود به کار ببندند، مثلا در مکان های عمومی نمونه مجانی برای امتحان در اختیار مردم بگذارند .

این کار تاثیر زیادی می گذاشت، آنها به مردم این فرصت را می دانند محصولات را آزمایش کنند و پس از اینکه از کیفیت محصول اطمینان حاصل کردند آنرا بخرند .

در نمایشگاه بین المللی شیکاگو که در سال 1893 برگزار شد ، در غرفه ها نیز به مراجعه کنندگان یک شیشه ترشی به عنوان یادگاری داده می شد .

رابرت آلبرت این کار معروف ترین بخشش در تاریخ تجارت نامیده است و گفته است جمعیت زیادی در غرفه ها جمع شده بودند به طوریکه کف سالن خراب شده بود و مجبور شدند آنرا محکم کنند تا فرو نریزد .

هاینز در اواخر 1880 در پیترزبورگ کارخانه ای به سبک رومی ساخت و به بازدید ملاقات کنندگان اختصاص داد و تورهایی برای راهنمایی آنان تشکیل داد . سالیانه بیش از 20000 نفر از کارخانه ها بازدید می کردند.

با گذشت زمان، توانایی های او در استفاده از فرصت ها افزایش پیدا می کرد .

در سال 1900 در نیویورک از اولین تابلوی تبلیغاتی که به لامپ های الکتریکی مجهز بود برای تبلیغاتش استفاده کرد که از نظر فن آوری تعجب همگان را برانگیخت و نیویورک تایمز ایک کار او را نبوغ تبلیغات نامید .

شعار تبلیغاتی هینز و تاکید بر عدد 57

این تابلو تبلیغاتی جاذبه توریستی مهمی در بر داشت .

استفاده از میم به جای لوگو اولین بار توسط هینز

اگرچه استفاده از میم به جای لوگو ( میم ها تصاویر و نشانه هایی هستند که با مخاطب ارتباط برقرار می کنند به عنوان مثال یک شخصیت کارتونی ) مربوط به اواخر قرن بیستم است ولی هینز این را دریافته بود که به چیزی بیش از لوگو نیاز دارد، تصویر و عبارتی که با مصرف کننده ارتباط برقرار کند ... البته شاید این مختص آن زمان بوده است و برای بازاریابی در دنیای امروز به میم متفاوتی نیاز داریم .

احداث ساختمان ویژه محصولات هاینز در آتلانتیک سیتی نیوجرسی

در دست تکمیل