محتوای کم اما موثر

بزرگان بازاریابی و فروش

سازمان مشتری مدار

سازمان مشتری مدار

چرا سازمان من مشتری مدار نیست و چه کار کنم که مشتری مدار باشم ؟؟

مشتری محوری در سازمان و اصطلاحا سی ایکس بودن سازمان که مخفف عبارت زیر است :

Customer Experience

بحث مشنری محور بحث جدایی است، ولی در جهان هم متاسفانه با این معضل روبرو هستیم که سازمان ها خودشان را مشتری مدار و مشتری محور می پندارند، در حالی که چنین نیست .

عملیات بازاریابی را ادامه دهید چون مردم به سرعت فراموش می کنند !!

هر شخص به صورت میانگین روزانه با ده ها تبلیغات متوجه می شود و ذهن ما در مقابل تبلیغات بسته شده است، در یک پژوهش مشخص شد که یک آگهی خاص که به مدت بیست هفته هر روز پخش می شد، بعد از یک ماه سی درصد مردم آنرا به خاطر می آورند و بعد از دو ماه بیست در صد !

خدمات ضعیف مشتری و دیدگاه اشتباه نسبت مشتری

نیازمند آموزش در خدمات به مشتری هستیم

متاسفانه خدمات مشتری در ایران درک نشده است و تعریفی هم در این رابطه نداریم؛یعنی مشتری درک نشده است و نمی دانیم که باید به مشتری خدمات ارائه دهیم، بخشی از این رفتارهای اشتباه مربوط به فرهنگ است و بخشی هم مربوط به این است که درخواست خدمات نداده ایم و فکر کرده ایم که هرچه هست را باید بپذیریم !

خاطره ای دارم از اداره پست که به مدت یکماه از پست های مختلف پاس داده می شدم و درنهایت بسته ما در موتور پست چی یافت شد !

ZMOT

ZMOT چیست و چگونه در بازاریابی باید از آن استفاده کنید ؟

ZMOT چیست ؟

نکته عجیبی که در جست و جو در گوگل در رابطه با لحظه صفر یا اولیه اعتماد به چشم خورد، ترجمه تحت اللفظی (ببخشید که فارسی را پاس نمی داریم ، معادلش میشه کلمه به کلمه ؟؟) ZMOT بود .

صحبت بسیار جالبی در یکی از گروه های تلگرامی مطرح شد، که اگر بر مطلبی تسلط ندارید، با اطلاعات غلط دیگران را گمراه نکنید، متاسفانه در بازاریابی و حتی در ترجمه کتاب های بازاریابی مشاهده می شود که خیلی از اصطلاحات بازاریابی به غلط ترجمه می شود !

متاسفانه یکی از مشکلات فرهنگ ما ایرانی ها همه چیز دانی و هم چنین قبول نکردن اشتباهات است، وقتی اشتباهاتمان در بازاریابی را نمی پذیریم، چه انتظاری برای موفقیت داریم ؟

اما برویم سراغ ZMOT !!

ابتدا باید چند مفهوم را مرور کنیم

MOT : Moment of Truth

لحظه اعتماد، لحظات و زمانی است که یک مشتری با یک شرکت، یک برند، یک فروشگاه اینترنتی ، یک وب سایت و ... در تعامل است و در این لحظه تصوراتی در ذهنش و باورهایش ایجاد می شود .

نکته مهم اینجاست که این باورها و عقاید می تواند مثبت یا منفی باشد و می تواند تغییر کند !

و هنر بازاریابی این است که ما این عقاید را ( البته به درستی و نه با فریب و گفتن چیزی غیر از حقیقت ) در ذهن مشتری به صورت مثبت تغییر دهیم تا مشتری کالای ما را مصرف کند و از خدمات ما استفاده کند

ZMOT یک مرحله مهم در خرید است ، خصوصا در عصر دیجیتال که کاربر دیجیتالی شده است

FMOT : First moment of truth

لحظه اول اعتماد، زمانی است که مشتری برای اولین بار با برند روبرو می شود، و دست به مقایسه می زند و با معیارهایش که البته بیشتر ناخودآگاه هستند، یک برند را انتخاب می کند، که می تواند محصول یا خدمات رقبا باشد !

ZMOT یک پروسه است و فراتز از یک لحظه است، مشتری حتی قبل از رفتن به راسته بازار از نوه اش می خواهد که از اینترنت اطلاعاتی در رابطه با محصول در اختیارش بگذارد !!

SMOT : Second moment of truth

لحظه دوم اعتماد یا بخش بعدی اعتماد و حقیقت برند تجربه مشتری در استفاده از کالاست ، آیا اطلاعاتی که به مشتری دادید صحیح بود ؟ آیا کیفیت رستوران شما مشابه همان چیزی بود که در ایسنتاگرام وعده اش را داده بودید ؟

راستی اینستاگرام مشاوره بازاریابی ما را فالو کنید !!

ZMOT را باید درک کرد، بهترین راه این است که خودتان را جای خریدار بگذارید و جست و جو کنید، در واقع کلید موفقیت حضور در دنیای جست و جو هاست

TMOT : Third moment of truth

لحظه و مرحله سوم اعتماد یعنی وقتی که مشتری محصول را مصرف کرده و یا از خدمات شما استفاده کرده و حالا دوباره از محصول شما استفاده می کند و می تواند یک توصیه کننده محصول و خدمات شما به دیگران و دوستان باشد

اما برویم سر نکته اصلی که بحث را به خاطر آن شروع کردیم :

ZMOT : Zero moment of truth

لحظه صفر اعتماد !!

مصرف کننده و رفتارش تغییر کرده ! مشتری دیگر اعتماد نمی کند و دنبال یافتن کالای بهتر است، از نظرات دیگر کاربران استفاده میکند و می خواهد بهترین خرید ممکن را داشته باشد

این مفهوم توسط گوگل در سال 2011 معرفی شد ! مشتری برای خرید در اینترنت جست و جو می کند ولی مهم تر این که اینترنت حتی برای پیدا کردن آدرس ها هم به کار می رود.

در یک جمله اگر خلاصه کنیم، مشتری و مصرف کننده همیشه به دنبال کالای بهتر است و ممکن است به راحتی از رقیب شما خرید کند، پس بهتر است که برای مدیریت ارتباط با مشتری و هم چنین بازاریابی برنامه داشته باشید و شما را دعوت می کنیم به مشاوره بازاریابی فروش در خانه بازاریابی برای این که بتوانید در ذهن مشتری حضور داشته باشید

مشاوره بازاریابی

اندر حکایات بازاریابی و مشاوره بازاریابی در ایران !

آیا شما هم برای کسب و کار و استارت آپ خود به شرکت ها و موسسات و گروه بازاریابی مراجعه می کنید ؟

مشاوره بازاریابی نمناک و راهنمایی به دره سقوط

تخریب مضر است، اما نقد سازنده است، امیدواریم فعالان عرصه هنر بازاریابی و دانش بازاریابی ما را ببخشند، ولی گاهی انتقاد هم لازم است .

عالمان بی عمل در بازاریابی

خاطره اول باز می گردد به شرکتی که قصد داشت جا پای دیجی کالا بگذارد ! و هرچه گفتیم که رقابت با دیجی کالا و یکه تاز بازار اشتباه است، متاسفانه دوستانی که به شرکت مورد نظر مشاوره بازاریابی ارائه می دانند، راهنمایی های ما را نپذیرفتند و استراتژی خود را ادامه دادند .

یکی دیگر از اشتباهات کسب وکارهایی که با ایجاد کردن یک وب سایت می خواهند یکه تاز بازار شوند این است که فکر می کنند اپ یا وب سایت یا وب اپ باید معجزه کند ! در حالی داشتن یک سامانه ابتدای راه است و در دنیای بازاریابی دیجیتال ده ها فاکتور و مهارت است که سازمان باید داشته باشد و البته سازمان باید یادگیرنده هم باشد .

متاسفانه یکی از اشخاصی که شرکت از مشاوره بازاریابی ایشان استفاده می کرد، نویسنده یک کتاب قلمبه و سلمبه بازاریابی بود که بنده هنوز هم از این کتاب سر در نیاوردم !

البته نه این که هر نویسنده ای دانش بازاریابی نداشته باشد، خیر !

بلکه هستند مشاورین و افرادی مشاوره بازاریابی ارائه می دهند که در مورد خاص دانش ندارند ولی در کل افراد توانمندی هستند .

در نهایت شرکت مذکور ورشکست شد و به قعر دره نشست .

واقعیت اینجاست که بسیاری از دانش مشاوره بازاریابی که داریم اجرایی نیست و اختلاف زیادی بین دانش و عمل وجود دارد

موسسات مشاوره بازاریابی و نمک گندیده

موسسه مشاوره بازاریابی

نقد ما بر شرکتی است که برای عضویت سالانه در انجمن بیش از دویست هزار تومان دریافت می کند .

سوال و نقد اول از موسسه مشاوره بازاریابی :

این مبلغ به چه خاطری است ؟ هر کالا و خدماتی یک ارزشی دارد و اگر مشتری درک کند که ارزش کالا از بهایی تعیین شده بیشتر است آنرا می پردازد .

اما ارزش ارائه شده توسط شما چیست ؟ عضویت ؟؟ مدرک گرایی و کارت شناسایی گرایی ؟

نقد دوم از موسسه مشاوره بازاریابی :

نقد دوم این است شما که خودتان ادعای مشاور بودن دارید آیا بهتر نیست که اصول اولیه بازاریابی را رعایت کنید ؟

ماموریت شما چیست ؟ اهداف شما چیست ؟ در طی شش هفت سال فعالیت، دستاورد شما چه بوده است ؟

صرف گردهم آوری افراد دارای مدرک دانشگاهی کار صورت نگرفته است، هدف اصلی مشاوره بازاریابی موفقیت کسب و کار است

جمع بندی مشاوره بازاریابی

پیشنهاد ما این است که نوع تفکر خود را عوض کنید، اگر نگرش شما به جای کسب درآمد، کمک به مشتری باشد، همه چیز حل می شود، متاسفانه نگرش های ما باید اصلاح شود، این که هدف درآمدزایی باشد

دوستان و همکاران گرامی ! اگر می خواهید سریع پولدار شوید، دست از تمرکز روی پولدار شدن بردارید و این مقاله از مایک لیتمن را بخوانید

رازهای ثروتمند شدن سریع

آخرین های بلاگ بازاریابی

بازاریابی مشاهده ای

بازاریابی مشاهده ای چیست ؟ Observational marketing آنقدر در بازاریابی و استراتژی و اطلاعات غرق شده ایم که از اصول به دور مانده ایم . بازاریابی مشاهده ای و قدرت مشاهده در بازاریابی در این مقدمه ...

دفاع سیسیلی در استراتژی کسب و کار جایگاه شکست

شکست در دفاع سیسیلی اگر نوشته های پیشین دفاع سیسیلی را مطالعه نکرده اید، دفاع سیسیلی یک سبک در بازی شطرنج است که سیاه در بازی به ای 4 پاسخ ای 5 را می دهد ! یعنی یک پاسخ غیر مستقیم برای فتح مرکز، اما...

استراتژی های احمقانه قیمت گذاری در بازار ایران

متاسفانه از حرف تا عمل خیلی فاصله است، مدیران نا کارآمده و سنتی این طوری قیمت گذاری می کنند : قیمت های تمام شده را حساب می کنند، بعد مثلا ده درصد به این قیمت ها اضافه می کنند، البته این مثال برای ق...

دفاع سیسیلی در کسب و کار

دفاع سیسیلی راهنمای رفتار استراتژیک و طراحی استراتژی کسب و کار در سازمان چندسال پیش در پی نوشتن کتابی با نام دفاع سیسیلی بودم، کتابی که به مدیران قدرت میداد برای مدیریت موفق به سبک اژدهای دفاعی سیسی...

سازمان مشتری مدار

سازمان مشتری مدار چرا سازمان من مشتری مدار نیست و چه کار کنم که مشتری مدار باشم ؟؟ مشتری محوری در سازمان و اصطلاحا سی ایکس بودن سازمان که مخفف عبارت زیر است : Customer Experience بحث مشنری محور ...

بازاریابی کرونا

بازاریابی دوران کرونا، باید ها و نباید های بازاریابی، مشتری را درک کنیم بازاریابی دوران کرونا : در دوران کرونا پیام برای مشتری نفرستیم به صورت خلاصه این که بهتر است در دوران کرونا برای مشتری پیام ها...

بازاریابی در عمل

بخوان نگاه کن یادبگیر ! یادگیری در عمل راهکار خانه بازاریابی است در بازدید از وب سایت ست گادین با این عبارت روبرو شدیم : Read, Watch, Learn... The blog, the videos, the ebooks... ...

ZMOT

ZMOT چیست و چگونه در بازاریابی باید از آن استفاده کنید ؟ ZMOT چیست ؟ نکته عجیبی که در جست و جو در گوگل در رابطه با لحظه صفر یا اولیه اعتماد به چشم خورد، ترجمه تحت اللفظی (ببخشید که فارسی را پاس نمی...

سریع ثروتمند شدن

آیا شما هم می خواهید که رازهای سریع ثروتمند شدن را بشنوید ؟ چگونگی سریع ثروتمند شدن همه ما می خواهیم که سریع ثروتمند شویم، ولی در واقع این ربطی به پول در آوردن ندارد نگرش بازاریابی خانه بازاریابی...

More Articles

More From: بلاگ بازاریابی