ZMOT

ZMOT چیست و چگونه در بازاریابی باید از آن استفاده کنید ؟

ZMOT چیست ؟

نکته عجیبی که در جست و جو در گوگل در رابطه با لحظه صفر یا اولیه اعتماد به چشم خورد، ترجمه تحت اللفظی (ببخشید که فارسی را پاس نمی داریم ، معادلش میشه کلمه به کلمه ؟؟) ZMOT بود .

صحبت بسیار جالبی در یکی از گروه های تلگرامی مطرح شد، که اگر بر مطلبی تسلط ندارید، با اطلاعات غلط دیگران را گمراه نکنید، متاسفانه در بازاریابی و حتی در ترجمه کتاب های بازاریابی مشاهده می شود که خیلی از اصطلاحات بازاریابی به غلط ترجمه می شود !

متاسفانه یکی از مشکلات فرهنگ ما ایرانی ها همه چیز دانی و هم چنین قبول نکردن اشتباهات است، وقتی اشتباهاتمان در بازاریابی را نمی پذیریم، چه انتظاری برای موفقیت داریم ؟

اما برویم سراغ ZMOT !!

ابتدا باید چند مفهوم را مرور کنیم

MOT : Moment of Truth

لحظه اعتماد، لحظات و زمانی است که یک مشتری با یک شرکت، یک برند، یک فروشگاه اینترنتی ، یک وب سایت و ... در تعامل است و در این لحظه تصوراتی در ذهنش و باورهایش ایجاد می شود .

نکته مهم اینجاست که این باورها و عقاید می تواند مثبت یا منفی باشد و می تواند تغییر کند !

و هنر بازاریابی این است که ما این عقاید را ( البته به درستی و نه با فریب و گفتن چیزی غیر از حقیقت ) در ذهن مشتری به صورت مثبت تغییر دهیم تا مشتری کالای ما را مصرف کند و از خدمات ما استفاده کند

ZMOT یک مرحله مهم در خرید است ، خصوصا در عصر دیجیتال که کاربر دیجیتالی شده است

FMOT : First moment of truth

لحظه اول اعتماد، زمانی است که مشتری برای اولین بار با برند روبرو می شود، و دست به مقایسه می زند و با معیارهایش که البته بیشتر ناخودآگاه هستند، یک برند را انتخاب می کند، که می تواند محصول یا خدمات رقبا باشد !

ZMOT یک پروسه است و فراتز از یک لحظه است، مشتری حتی قبل از رفتن به راسته بازار از نوه اش می خواهد که از اینترنت اطلاعاتی در رابطه با محصول در اختیارش بگذارد !!

SMOT : Second moment of truth

لحظه دوم اعتماد یا بخش بعدی اعتماد و حقیقت برند تجربه مشتری در استفاده از کالاست ، آیا اطلاعاتی که به مشتری دادید صحیح بود ؟ آیا کیفیت رستوران شما مشابه همان چیزی بود که در ایسنتاگرام وعده اش را داده بودید ؟

راستی اینستاگرام مشاوره بازاریابی ما را فالو کنید !!

ZMOT را باید درک کرد، بهترین راه این است که خودتان را جای خریدار بگذارید و جست و جو کنید، در واقع کلید موفقیت حضور در دنیای جست و جو هاست

TMOT : Third moment of truth

لحظه و مرحله سوم اعتماد یعنی وقتی که مشتری محصول را مصرف کرده و یا از خدمات شما استفاده کرده و حالا دوباره از محصول شما استفاده می کند و می تواند یک توصیه کننده محصول و خدمات شما به دیگران و دوستان باشد

اما برویم سر نکته اصلی که بحث را به خاطر آن شروع کردیم :

ZMOT : Zero moment of truth

لحظه صفر اعتماد !!

مصرف کننده و رفتارش تغییر کرده ! مشتری دیگر اعتماد نمی کند و دنبال یافتن کالای بهتر است، از نظرات دیگر کاربران استفاده میکند و می خواهد بهترین خرید ممکن را داشته باشد

این مفهوم توسط گوگل در سال 2011 معرفی شد ! مشتری برای خرید در اینترنت جست و جو می کند ولی مهم تر این که اینترنت حتی برای پیدا کردن آدرس ها هم به کار می رود.

در یک جمله اگر خلاصه کنیم، مشتری و مصرف کننده همیشه به دنبال کالای بهتر است و ممکن است به راحتی از رقیب شما خرید کند، پس بهتر است که برای مدیریت ارتباط با مشتری و هم چنین بازاریابی برنامه داشته باشید و شما را دعوت می کنیم به مشاوره بازاریابی فروش در خانه بازاریابی برای این که بتوانید در ذهن مشتری حضور داشته باشید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین های بلاگ بازاریابی

ZMOT

ZMOT چیست و چگونه در بازاریابی باید از آن استفاده کنید ؟ ZMOT چیست ؟ نکته عجیبی که در جست و جو در گوگل در رابطه با لحظه صفر یا اولیه اعتماد به چشم خورد، ترجمه تحت اللفظی (ببخشید که فارسی را پاس نمی...

سریع ثروتمند شدن

آیا شما هم می خواهید که رازهای سریع ثروتمند شدن را بشنوید ؟ چگونگی سریع ثروتمند شدن همه ما می خواهیم که سریع ثروتمند شویم، ولی در واقع این ربطی به پول در آوردن ندارد نگرش بازاریابی خانه بازاریابی...

مشاوره بازاریابی

اندر حکایات بازاریابی و مشاوره بازاریابی در ایران ! آیا شما هم برای کسب و کار و استارت آپ خود به شرکت ها و موسسات و گروه بازاریابی مراجعه می کنید ؟ مشاوره بازاریابی نمناک و راهنمایی به دره سقوط ت...

هدایای تبلیغاتی خاص

چه نوع هدایای تبلیغاتی خاص اهدا کنیم که متفاوت باشد و شرکت ما را در ذهن مشتری متفاوت جلوه دهد؟ لیوان تبلیغاتی ؟ تیشرت تبلیغاتی با آرم و لوگوی شرکت ؟ خودکار تبلیغاتی ؟ چه هدیه ای از همه برای مخاطب م...

آیا از هدایای تبلیغاتی استفاده کنیم ؟ آیا در دنیای پیچیده و پر از تبلیغات امروز هدایای تبلیغاتی می تواند موثر باشد یا اتلاف زمان و انرژی و بودجه است ؟ هدایای تبلیغاتی ارزشمند هدایای تبلیغاتی یک شمش...

بازار دائما در حال تغییر است و شما باید هوشیار باشید . خانواده های جدید، کالاهای جدید، فرهنگ مصرف جدید، وضعیت اقتصادی جدید، نوع زندگی جدید، همه در نظام بازار تاثیر دارند و بازار را تغییر می دهند. رو...

عملیات بازاریابی را ادامه دهید چون مردم به سرعت فراموش می کنند !! هر شخص به صورت میانگین روزانه با ده ها تبلیغات متوجه می شود و ذهن ما در مقابل تبلیغات بسته شده است، در یک پژوهش مشخص شد که یک آگهی خا...

پیتر دراکر در زمینه بازاریابی و مصرف کننده پروری چنین می گوید بازاریابی یا فروش ؟؟ مساله این است... این که پس از سال های طولانی بازاریابی ، مصرف کننده پروری توانسته به یک حرکت عمومی قوی تبدیل شود...

خدمات ضعیف مشتری و دیدگاه اشتباه نسبت مشتری نیازمند آموزش در خدمات به مشتری هستیم متاسفانه خدمات مشتری در ایران درک نشده است و تعریفی هم در این رابطه نداریم؛یعنی مشتری درک نشده است و نمی دانیم که ب...

More Articles

More From: بلاگ بازاریابی