در خبرنامه بازاریابی عضو شوید

Please enable the javascript to submit this form

مفهوم برند

برندسازی و مدیریت برند

برای مدیریت برند نیاز به دانش و البته تجربه داریم

می توانید تجربه را خودتان کسب کنید یا می توانید از مشاوران با تجربه تر کمک بگیرید

محصول با برند چه تفاوتی دارد ؟

چگونه می توانیم بین برند و محصول تفاوت قائل شویم ؟ و آنها را با یکدیگر مقاسیه کنیم ؟ محصول هر آن چیزی است که ما به بازار ارائه می دهیم تا بتوانیم توجه مخاطب را برای خرید و استفاده جلب کرده و نیاز یا خواسته را برآورده کنیم، به این ترتیب محصولات ممکن است یک کالای فیزیکی نظیر مواد عذایی، خودرو، محصولات ورزشی یا خدمات نظیر خدمات بانکی، خدمات هواپیمایی، یا خدمات شرکت های بیمه، خرده فروشی یا فروشگاه تخصصی برای عرضه کالاهای خاص، فرد نظیر یک شخصیت سیاسی یا هنرمند یا بازیگر و ورزشکار باشد، یک سازمان مانند سازمان های غیر دولتی تحاری یا یک گروه هنری، مکان نظیر یک شهر یا کشور یا حتی یک ایده نظیر یک جنبش سیاسی یا اجتماعی باشد. محصول می تواند تمامی این مفاهیم گسترده را در بر داشته باشد .

ما نقش برندها در برخی از رده های مفهومی مختلف با جزئیات بیشتر را در این مقاله و هم چنین مقاله بعدی مدیریت استراتژیک برند مورد بررسی قرار می دهیم

به طور کلی می توان پنج سطح مفهومی برای محصول تعریف کرد :

سطوح مفهومی محصولات

1 - سطح مزیت ذاتی محصول

نیاز بنیانی ای که مشتری با استفاده از محصول یا خدمت آن را ارضا می کنند .

2 - سطح عام محصول

کارکرد اصلی محصول که تنها شامل ویژگی هایی می شود که اساسا برای عملکرد آن محصول لازم هستند و هیچ عامل تمایزی برای آن محصول ایجاد نمی کنند

3 - سطح مورد انتظار محصول

مجموعه ای از ویژگی هایی است که خریدار به صورت طبیعی انتظار دارد با خرید محصول آنها را به دست آورد

4 - سطح برتری محصول

آن دسته از مزیت ها و ویژگی های محصول یا خدمت مرتبط با آن را شامل می شود که می تواند موجب تمایز محصول از رقبا شود

5 - سطح ویژگی های بالقوه :

شامل تغییرات و پیشرفت هایی است که محصول در آینده می تواند از آنها بهره مند شود

برای درک بهتر این موضوع بهتر است چند مثال بزنیم :


این فرم برای تعریف مزیت ذاتی محصولات شما تعریف شده است، اگر برای مشاوره بازاریابی و برندسازی با خانه بازاریابی قرارداد دارید، محصولات خود را در این فرم تعریف کرده و سطوح محصولات
خود را تعریف کنید .
محصول شامل خدمات یا کلیت کسب و کار شما هم می شود مثلا اگر آژانس مسافرتی هستید می توانید تورهای خود را به صورت مجزا تعریف کنید ...