در خبرنامه بازاریابی عضو شوید

Please enable the javascript to submit this form

ZMOT

ZMOT چیست و چگونه در بازاریابی باید از آن استفاده کنید ؟

ZMOT چیست ؟

نکته عجیبی که در جست و جو در گوگل در رابطه با لحظه صفر یا اولیه اعتماد به چشم خورد، ترجمه تحت اللفظی (ببخشید که فارسی را پاس نمی داریم ، معادلش میشه کلمه به کلمه ؟؟) ZMOT بود .

صحبت بسیار جالبی در یکی از گروه های تلگرامی مطرح شد، که اگر بر مطلبی تسلط ندارید، با اطلاعات غلط دیگران را گمراه نکنید، متاسفانه در بازاریابی و حتی در ترجمه کتاب های بازاریابی مشاهده می شود که خیلی از اصطلاحات بازاریابی به غلط ترجمه می شود !

متاسفانه یکی از مشکلات فرهنگ ما ایرانی ها همه چیز دانی و هم چنین قبول نکردن اشتباهات است، وقتی اشتباهاتمان در بازاریابی را نمی پذیریم، چه انتظاری برای موفقیت داریم ؟

اما برویم سراغ ZMOT !!

ابتدا باید چند مفهوم را مرور کنیم

MOT : Moment of Truth

لحظه اعتماد، لحظات و زمانی است که یک مشتری با یک شرکت، یک برند، یک فروشگاه اینترنتی ، یک وب سایت و ... در تعامل است و در این لحظه تصوراتی در ذهنش و باورهایش ایجاد می شود .

نکته مهم اینجاست که این باورها و عقاید می تواند مثبت یا منفی باشد و می تواند تغییر کند !

و هنر بازاریابی این است که ما این عقاید را ( البته به درستی و نه با فریب و گفتن چیزی غیر از حقیقت ) در ذهن مشتری به صورت مثبت تغییر دهیم تا مشتری کالای ما را مصرف کند و از خدمات ما استفاده کند

ZMOT یک مرحله مهم در خرید است ، خصوصا در عصر دیجیتال که کاربر دیجیتالی شده است

FMOT : First moment of truth

لحظه اول اعتماد، زمانی است که مشتری برای اولین بار با برند روبرو می شود، و دست به مقایسه می زند و با معیارهایش که البته بیشتر ناخودآگاه هستند، یک برند را انتخاب می کند، که می تواند محصول یا خدمات رقبا باشد !

ZMOT یک پروسه است و فراتز از یک لحظه است، مشتری حتی قبل از رفتن به راسته بازار از نوه اش می خواهد که از اینترنت اطلاعاتی در رابطه با محصول در اختیارش بگذارد !!

SMOT : Second moment of truth

لحظه دوم اعتماد یا بخش بعدی اعتماد و حقیقت برند تجربه مشتری در استفاده از کالاست ، آیا اطلاعاتی که به مشتری دادید صحیح بود ؟ آیا کیفیت رستوران شما مشابه همان چیزی بود که در ایسنتاگرام وعده اش را داده بودید ؟

راستی اینستاگرام مشاوره بازاریابی ما را فالو کنید !!

ZMOT را باید درک کرد، بهترین راه این است که خودتان را جای خریدار بگذارید و جست و جو کنید، در واقع کلید موفقیت حضور در دنیای جست و جو هاست

TMOT : Third moment of truth

لحظه و مرحله سوم اعتماد یعنی وقتی که مشتری محصول را مصرف کرده و یا از خدمات شما استفاده کرده و حالا دوباره از محصول شما استفاده می کند و می تواند یک توصیه کننده محصول و خدمات شما به دیگران و دوستان باشد

اما برویم سر نکته اصلی که بحث را به خاطر آن شروع کردیم :

ZMOT : Zero moment of truth

لحظه صفر اعتماد !!

مصرف کننده و رفتارش تغییر کرده ! مشتری دیگر اعتماد نمی کند و دنبال یافتن کالای بهتر است، از نظرات دیگر کاربران استفاده میکند و می خواهد بهترین خرید ممکن را داشته باشد

این مفهوم توسط گوگل در سال 2011 معرفی شد ! مشتری برای خرید در اینترنت جست و جو می کند ولی مهم تر این که اینترنت حتی برای پیدا کردن آدرس ها هم به کار می رود.

در یک جمله اگر خلاصه کنیم، مشتری و مصرف کننده همیشه به دنبال کالای بهتر است و ممکن است به راحتی از رقیب شما خرید کند، پس بهتر است که برای مدیریت ارتباط با مشتری و هم چنین بازاریابی برنامه داشته باشید و شما را دعوت می کنیم به مشاوره بازاریابی فروش در خانه بازاریابی برای این که بتوانید در ذهن مشتری حضور داشته باشید