چهار نکته که باید در رابطه با کتاب چهاررنگ مشتری بدانید

بخش چهار نکته از کتاب چهار رنگ مشتری

این کتاب در واقع ترجمه ای است از اثر شخصیت شناسی مشتری در بازاریابی چند سطحی

چهار رنگ مشتری در شخصیت شناسی بازاریابی چند وجهی

1- هشدار به روانشناسان

اگر شما روان شناس هستید ، احتمالا از این کتاب متنفر خواهید شد ،چون این کتاب کاملا بر اساس یافته های بقراط یابرخی از روانشناسان مطرح قرن بیستم نیست.ما قصد روانکاوی مشتری احتمالی را نداریم.نمی خواهیم که او را روی یک صندلی قرار دهیم و سین جیم کنیم . تنها چیزی که می خواهیم بهره ی اندکی از دانش شخصیت هاست تا به ما کمک کند به زبانی صحبت کنیم که مشتری آن را درک کند.

دانش آموختگان دانشگاهی بدانند که این کتاب در تضاد با مطالعات شخصیتی در طی قرن ها نیست . ما فقط از بخش کوچکی از این علم بهره می بریم تا بتوانیم با مشتری مان صحبت کنیم و او منظور ما را متوجه شود. این کتاب به هیچ یک از مشاغل روانشناسی لطمه و زیانی وارد نخواهد کرد.

2- روش های سخت و انعطاف ناپذیری را که تا پیش از این یاد گرفته اید فراموش کنید

اگر قبلا در مورد تاریخچه طبقه بندی شخصیتی مطالعه کرده باشید ، این چهار مزاج را می شناسید :

مزاج بلغمی ، دموی، صفراوی و سودایی

اه ! یادآوری اینها سخت است .پس هنگام خواندن این کتاب آموخته های قبلی تان را کنار بگذارید . راحت و آرام سرجای خود بنشینید و لذت ببرید .

این کتاب یک میان بر آسان فهم برای یادگرفتن این نکته است که همواره در ملاقات با مشتری بدانیم که دقیقا چه بگوییم و چه کاری انجام دهیم .اینکه اول احساسات مشتری را بسنجیم، به او یک پرسش نامه بدهیم و پاسخ های آن را تحلیل کنیم تا بعد بتوانیم اولین کلمات مناسب برای صحبت کردن با او را پیدا کنیم علمی نیست .

ما فقط به یک راهنما نیاز داریم تا بتوانیم به زبان طبیعی مشتری صحبت کنیم .

به این کتاب به چشم شمه ای از همه تحقیقات موجود در این زمینه نگاه کنید.

3- آن را شخصی قلمداد نکنید

من تیپ های شخصیتی را توصیف می کنم . شما نیز طبیعتا در زیر یکی از این تیپ های شخصیتی قرار می گیرید . هر کدام از این گروه های شخصیتی نکات منفی و مثبت خودشان را دارند .

پس زمانی که ویژگی های منفی یکی از تیپ های شخصیتی را توصیف می کنم ، آن را شخصی قلمداد نکنید . نمی خواهم دفعه بعد که مرا در پارکینگ می بینید ، زیرم بگیرید !!!

پس ،وقتی چند فصل بعد را می خوانید آرام باشید و تظاهر کنید که همه آن ویژگی های منفی در رنگ شخصیتی شما مربوط به دیگران است .

4- می خواهم خیلی اغراق کنم .

قرار نیست مشتری ها همه این ویژگی های اغراق شدن را دارا باشند . با وجود این من در لحنم اغراق می کننم ، زیرا اغراق یادآوری راحت تر می کند .

تنها چیزی که ما می خواهیم یک روش آسان یادآوری است تا با کمک آن بلافاصله مشتری مان را بشناسیم و بدانیم که با چه زبانی باید با او صحبت کنیم .

پس در این کتاب مبالغه خواهم کرد و حتی چند تا جوک بد هم تعریف می کنم . آنها را خیلی جدی نگیرید.

این روش به ما کمک می کند تا راحت تر تفاوت های میان افراد را به خاطر بیاوریم .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین های بلاگ بازاریابی

ZMOT

ZMOT چیست و چگونه در بازاریابی باید از آن استفاده کنید ؟ ZMOT چیست ؟ نکته عجیبی که در جست و جو در گوگل در رابطه با لحظه صفر یا اولیه اعتماد به چشم خورد، ترجمه تحت اللفظی (ببخشید که فارسی را پاس نمی...

سریع ثروتمند شدن

آیا شما هم می خواهید که رازهای سریع ثروتمند شدن را بشنوید ؟ چگونگی سریع ثروتمند شدن همه ما می خواهیم که سریع ثروتمند شویم، ولی در واقع این ربطی به پول در آوردن ندارد نگرش بازاریابی خانه بازاریابی...

مشاوره بازاریابی

اندر حکایات بازاریابی و مشاوره بازاریابی در ایران ! آیا شما هم برای کسب و کار و استارت آپ خود به شرکت ها و موسسات و گروه بازاریابی مراجعه می کنید ؟ مشاوره بازاریابی نمناک و راهنمایی به دره سقوط ت...

هدایای تبلیغاتی خاص

چه نوع هدایای تبلیغاتی خاص اهدا کنیم که متفاوت باشد و شرکت ما را در ذهن مشتری متفاوت جلوه دهد؟ لیوان تبلیغاتی ؟ تیشرت تبلیغاتی با آرم و لوگوی شرکت ؟ خودکار تبلیغاتی ؟ چه هدیه ای از همه برای مخاطب م...

آیا از هدایای تبلیغاتی استفاده کنیم ؟ آیا در دنیای پیچیده و پر از تبلیغات امروز هدایای تبلیغاتی می تواند موثر باشد یا اتلاف زمان و انرژی و بودجه است ؟ هدایای تبلیغاتی ارزشمند هدایای تبلیغاتی یک شمش...

بازار دائما در حال تغییر است و شما باید هوشیار باشید . خانواده های جدید، کالاهای جدید، فرهنگ مصرف جدید، وضعیت اقتصادی جدید، نوع زندگی جدید، همه در نظام بازار تاثیر دارند و بازار را تغییر می دهند. رو...

عملیات بازاریابی را ادامه دهید چون مردم به سرعت فراموش می کنند !! هر شخص به صورت میانگین روزانه با ده ها تبلیغات متوجه می شود و ذهن ما در مقابل تبلیغات بسته شده است، در یک پژوهش مشخص شد که یک آگهی خا...

پیتر دراکر در زمینه بازاریابی و مصرف کننده پروری چنین می گوید بازاریابی یا فروش ؟؟ مساله این است... این که پس از سال های طولانی بازاریابی ، مصرف کننده پروری توانسته به یک حرکت عمومی قوی تبدیل شود...

خدمات ضعیف مشتری و دیدگاه اشتباه نسبت مشتری نیازمند آموزش در خدمات به مشتری هستیم متاسفانه خدمات مشتری در ایران درک نشده است و تعریفی هم در این رابطه نداریم؛یعنی مشتری درک نشده است و نمی دانیم که ب...

More Articles

More From: بلاگ بازاریابی