محتوای کم اما موثر
بازاریابی ایده آل

نقل قول های بازاریابی

بازاریابی بدون اطلاعات و تحقیقات بازار مثل دویدن با چشمان بسته است
Dann Zarrella

بزرگان بازاریابی و فروش

مشاوره بازاریابی

اندر حکایات بازاریابی و مشاوره بازاریابی در ایران !

آیا شما هم برای کسب و کار و استارت آپ خود به شرکت ها و موسسات و گروه بازاریابی مراجعه می کنید ؟

مشاوره بازاریابی نمناک و راهنمایی به دره سقوط

تخریب مضر است، اما نقد سازنده است، امیدواریم فعالان عرصه هنر بازاریابی و دانش بازاریابی ما را ببخشند، ولی گاهی انتقاد هم لازم است .

عالمان بی عمل در بازاریابی

خاطره اول باز می گردد به شرکتی که قصد داشت جا پای دیجی کالا بگذارد ! و هرچه گفتیم که رقابت با دیجی کالا و یکه تاز بازار اشتباه است، متاسفانه دوستانی که به شرکت مورد نظر مشاوره بازاریابی ارائه می دانند، راهنمایی های ما را نپذیرفتند و استراتژی خود را ادامه دادند .

یکی دیگر از اشتباهات کسب وکارهایی که با ایجاد کردن یک وب سایت می خواهند یکه تاز بازار شوند این است که فکر می کنند اپ یا وب سایت یا وب اپ باید معجزه کند ! در حالی داشتن یک سامانه ابتدای راه است و در دنیای بازاریابی دیجیتال ده ها فاکتور و مهارت است که سازمان باید داشته باشد و البته سازمان باید یادگیرنده هم باشد .

متاسفانه یکی از اشخاصی که شرکت از مشاوره بازاریابی ایشان استفاده می کرد، نویسنده یک کتاب قلمبه و سلمبه بازاریابی بود که بنده هنوز هم از این کتاب سر در نیاوردم !

البته نه این که هر نویسنده ای دانش بازاریابی نداشته باشد، خیر !

بلکه هستند مشاورین و افرادی مشاوره بازاریابی ارائه می دهند که در مورد خاص دانش ندارند ولی در کل افراد توانمندی هستند .

در نهایت شرکت مذکور ورشکست شد و به قعر دره نشست .

واقعیت اینجاست که بسیاری از دانش مشاوره بازاریابی که داریم اجرایی نیست و اختلاف زیادی بین دانش و عمل وجود دارد

موسسات مشاوره بازاریابی و نمک گندیده

موسسه مشاوره بازاریابی

نقد ما بر شرکتی است که برای عضویت سالانه در انجمن بیش از دویست هزار تومان دریافت می کند .

سوال و نقد اول از موسسه مشاوره بازاریابی :

این مبلغ به چه خاطری است ؟ هر کالا و خدماتی یک ارزشی دارد و اگر مشتری درک کند که ارزش کالا از بهایی تعیین شده بیشتر است آنرا می پردازد .

اما ارزش ارائه شده توسط شما چیست ؟ عضویت ؟؟ مدرک گرایی و کارت شناسایی گرایی ؟

نقد دوم از موسسه مشاوره بازاریابی :

نقد دوم این است شما که خودتان ادعای مشاور بودن دارید آیا بهتر نیست که اصول اولیه بازاریابی را رعایت کنید ؟

ماموریت شما چیست ؟ اهداف شما چیست ؟ در طی شش هفت سال فعالیت، دستاورد شما چه بوده است ؟

صرف گردهم آوری افراد دارای مدرک دانشگاهی کار صورت نگرفته است، هدف اصلی مشاوره بازاریابی موفقیت کسب و کار است

جمع بندی مشاوره بازاریابی

پیشنهاد ما این است که نوع تفکر خود را عوض کنید، اگر نگرش شما به جای کسب درآمد، کمک به مشتری باشد، همه چیز حل می شود، متاسفانه نگرش های ما باید اصلاح شود، این که هدف درآمدزایی باشد

دوستان و همکاران گرامی ! اگر می خواهید سریع پولدار شوید، دست از تمرکز روی پولدار شدن بردارید و این مقاله از مایک لیتمن را بخوانید

رازهای ثروتمند شدن سریع

بازاریابی در عمل

بخوان نگاه کن یادبگیر !

یادگیری در عمل راهکار خانه بازاریابی است

در بازدید از وب سایت ست گادین با این عبارت روبرو شدیم :

Read, Watch, Learn...

The blog, the videos, the ebooks...

درستی این فرضیات را بررسی می کنیم !!

البته آنقدر مغرور نیستیم که به سبک خیلی ها بخواهیم با نردبان تخریب پیشرفت کنیم ! و قصد تخریب نداریم و بحث ما نقد است

سوال اصلی ما این است :

آیا با خواندن و نگاه کردن یاد می گیریم ؟؟

در پست های قبلی هم گفتیم که با شرکت یک کارگاه و خواندن کتاب آموزشی دانش اجرایی یاد نمی گیریم و شعار خانه بازاریابی و گروه بازاریابی آرتا بازاریابی در عمل است !!

بازاریابی در عمل چیست ؟

بازاریابی در عمل یک راهکار است ، یک تاکتیک است و یک استراتژی است !!!

یادگیری و بازاریابی در عمل به عنوان یک استراتژی !!

تعریف های متعددی از بازاریابی عنوان شده ولی یک تعریف ما از بازاریابی، یادگیری است !!

اگر بازاریابی کنید یاد می گیرید !

مثلا یاد می گیرید به زبان مشتری صبحت کنید !!

* صحبت !!

استراتژی و تفکر استراتژیک در بازاریابی زمانی لازم است که از لحاظ تاکتیکی موقعیت فوری وجود ندارد و البته موقعیت های خاصی در بازاریابی وجود دارد که نیاز به تفکر استراتژیک دارد

متاسفانه کسب و کارهای زیادی را دیده ام که در مدیریت و بازاریابی حرف های قلمبه و سلمبه زیادی می زنند و حرف از استراتژی و تاکتیک و ... میزنند و اصلا درکی از شرایط خودشان و بازار ندارند .

یعنی یکی از مشکلات ما ناشی از ندانستن است ! و خبر بد بعدی این است که نمی دانیم که نمی دانیم .

شرکتی که در حال سقوط است و یا استارت آپی که در حال بلعیدن سرمایه های شرکت است چه استراژی ای می تواند داشته باشد ؟

البته رسیدن به این وضعیت ناشی از یک استراتژی غلط بوده است و موقعیت های بسیاری وجود دارد که از کنترل ما خارج هستند که البته بنده معتقدم که همه شرایط قابل پیش بینی است

حتی ریسک ها را هم می توان بررسی کرد و با توجه به ریسک های مثلا کسب و کار ، ریسک سیاسی، ریسک بازار و ... عملیات را بررسی کرد .

مثلا در فیلم ستایش 3 می بینیم که شخصی که سالخورده است و به اصطلاح در بازار حرفه ای دچار طوفان می شود !

آیا آقای حشمت فردوس به پیش بینی هوا دسترسی ندارد ؟ بیمه نمی داند چیست ؟

برای بسیاری از استارت آپ ها درس بزرگی از سان تزو و کتاب هنر جنگ را بیان می کنم :

" عملیاتهای زیادی را در جنگ دیده ام که ناشیانه بوده اند و موفق شده اند ولی عملیاتی را ندیده ام که طولانی باشد و موفق شده باشد !!

و در مقابل از خیلی ها شنیده ام که مثلا استارت آپ هایی مثل دراپ باکس ( اگر اشتباه نکنم ) ده سال زمان برده تا به نقطه سر به سر برسند !

خب دوست من شما دراپ باکس نیستی و سرمایه کافی برای زنده ماندن نداری و از همه مهم تر اگر سرمایه کافی هم داری ممکن است روحیه کافی نداشته باشی و یک استراتژی به نظرم برای استارت آپ های با سرمایه بالا استراتژی بردهای کوچک مستمر است

علم بازاریابی همیشه دستور العملها و اصولی دارد، مثلا تمرکز !

این که یک استارت آپ در حال بلعیدن پول است تا به اهداف محال برسد باید مورد بازنگری قرار گیرد

یادگیری در عمل بخشی از بازاریابی در عمل است، در واقع بخش اصلی بازاریابی در عمل یادگیری است !

باید با بازاریابی یاد بگیرید .

چه چیزی را ؟

مثلا زبان مشتری را، این که بتوانید به زبان مشتری صحبت کنید !

یک رابطه تعاملی خوب با مشتری داشته باشید .

با نگاهی به آگهی های بازاریابی می بینیم که روزانه ده ها آگهی بازاریاب در روزنامه و سایت های معتبر تبلیغاتی منتشر می شود، و ما هر از چندگاهی با آگهی دهندگان صحبت می کنیم و حتی به جلسات آنها می رویم، بیشتر موارد هیچ درکی از بازاریاب و بازاریابی ندارند متاسفانه .

این که فکر کنید با پول می توان سیستم بازاریابی ایجاد کرد، تفکر درستی نیست ، اگر چه منابع مادی نیاز داریم ولی کافی نیست .

آیا شما با مشتری در تماس مستفیم هستید ؟ یعنی مشتریان خود را می بینید یا به صورت تلفنی با آنها صحبت می کنید ؟

تکمیل می شود بزودی !!

هدایای تبلیغاتی خاص

چه نوع هدایای تبلیغاتی خاص اهدا کنیم که متفاوت باشد و شرکت ما را در ذهن مشتری متفاوت جلوه دهد؟

لیوان تبلیغاتی ؟ تیشرت تبلیغاتی با آرم و لوگوی شرکت ؟ خودکار تبلیغاتی ؟

چه هدیه ای از همه برای مخاطب مناسب تر و خاص تر است ؟

هدایای تبلیغاتی خاص

اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم، هدیه تبلیغاتی خاص و لوکس و متفاوت تنها یک ویژگی دارد، با مخاطب ارتباط عاطفی برقرار می کند !

آیا هدیه ای که انتخاب کرده اید مناسب مخاطب است ؟ توجه داشته باشید که هدیه عمومی نمی تواند خیلی مناسب جامعه هدف خاص باشد، و این هدیه با تحقیقات بازار و هدف پروژه تبلیغاتی شما باید انتخاب و توزیع شود، اگر قصد ارزش آفرینی منطبق بر مدل کسب و کار برای مشتریان خاص را دارید، باید ابتدا رضایت مخاطب و بازخورد هدایای تبلیغاتی خاص را در دسته های مشتریان خود بسنجید

تفاوت هدایای تبلیغاتی خاص با هدایای تبلیغاتی و تبلیغات

هدایای تبلیغاتی خاص

توزیع هدایای تبلیغاتی خاص در نمایشگاه ها

طی تحقیقات صورت گرفته بیش تر از هشتاد درصد مردم به دریافت هدایای تبلیغاتی علاقه دارند، البته نکته قابل توجه اینجاست که مکان و زمان توزیع هدیه بسیار مهم است.

نمایشگاه ها ؟ شوخی می کنید ؟

در غرفه های نمایشگاهی عمومی مثل نمایشگاه بین المللی تهران توزیع هدایای تبلیغاتی خنده دار به نظر می رسد، مگر این که نمایشگاه بسیار تخصصی باشد به عنوان مثال نمایشگاه هایی که در کنار همایش های تخصصی برگزار می شود

بهتر است در نمایشگاه های عمومی هدایای تبلیغاتی را توزیع نکنید و از مراجعین به غرفه اسم و آدرس پستی بگیرید و طبق برنامه کمپین توزیع هدایای تبلیغاتی برای مخاطبین هدایا را ارسال کنید

هدایای تبلیغاتی خاص هواپیمایی هما و ارتباط عاطفی

به خاطر دارم دوران کودکی هواپیمایی هما به عنوان هدیه تبلیغاتی به کودکان نوعی بازی شبیه پینت بال اهدا می کرد، اکنون که سال ها از آن موقع می گذرد، ولی هم چنان هواپیمایی هما در ذهن من برندی متفاوت است و سعی می کنم از پرواز های هواپیمایی هما بیشتر استفاده کنم

هدایای تبلیغاتی هواپیمایی هما خاص بود،اما خاص از نوع عاطفی ! ما انسان ها عادت داریم که عادت کنیم و همه چیز برای ما عادی میشود، اما خیلی چیزهایی عادی برای ما خاص هستند، مثلا آیا مادر برای ما عادی می شود ؟

هدف هدایای تبلیغاتی خاص چیست ؟

در درجه اول این که می توانیم با کمی خلاقیت هدایای تبلیغاتی خلاق داشته باشیم که خاص هم باشد، ولی خاص بودن از دید گروه بازاریابی آرتا، توانایی برقرار کردن رابطه عاطفی با مخاطب است .

در صورت نیاز به طراحی هدایای تبلیغاتی خاص و خلاق با ما در تماس باشید

ایده و راهکارهای متفاوتی برای موفقیت شما داریم

02122051861

ZMOT

ZMOT چیست و چگونه در بازاریابی باید از آن استفاده کنید ؟

ZMOT چیست ؟

نکته عجیبی که در جست و جو در گوگل در رابطه با لحظه صفر یا اولیه اعتماد به چشم خورد، ترجمه تحت اللفظی (ببخشید که فارسی را پاس نمی داریم ، معادلش میشه کلمه به کلمه ؟؟) ZMOT بود .

صحبت بسیار جالبی در یکی از گروه های تلگرامی مطرح شد، که اگر بر مطلبی تسلط ندارید، با اطلاعات غلط دیگران را گمراه نکنید، متاسفانه در بازاریابی و حتی در ترجمه کتاب های بازاریابی مشاهده می شود که خیلی از اصطلاحات بازاریابی به غلط ترجمه می شود !

متاسفانه یکی از مشکلات فرهنگ ما ایرانی ها همه چیز دانی و هم چنین قبول نکردن اشتباهات است، وقتی اشتباهاتمان در بازاریابی را نمی پذیریم، چه انتظاری برای موفقیت داریم ؟

اما برویم سراغ ZMOT !!

ابتدا باید چند مفهوم را مرور کنیم

MOT : Moment of Truth

لحظه اعتماد، لحظات و زمانی است که یک مشتری با یک شرکت، یک برند، یک فروشگاه اینترنتی ، یک وب سایت و ... در تعامل است و در این لحظه تصوراتی در ذهنش و باورهایش ایجاد می شود .

نکته مهم اینجاست که این باورها و عقاید می تواند مثبت یا منفی باشد و می تواند تغییر کند !

و هنر بازاریابی این است که ما این عقاید را ( البته به درستی و نه با فریب و گفتن چیزی غیر از حقیقت ) در ذهن مشتری به صورت مثبت تغییر دهیم تا مشتری کالای ما را مصرف کند و از خدمات ما استفاده کند

ZMOT یک مرحله مهم در خرید است ، خصوصا در عصر دیجیتال که کاربر دیجیتالی شده است

FMOT : First moment of truth

لحظه اول اعتماد، زمانی است که مشتری برای اولین بار با برند روبرو می شود، و دست به مقایسه می زند و با معیارهایش که البته بیشتر ناخودآگاه هستند، یک برند را انتخاب می کند، که می تواند محصول یا خدمات رقبا باشد !

ZMOT یک پروسه است و فراتز از یک لحظه است، مشتری حتی قبل از رفتن به راسته بازار از نوه اش می خواهد که از اینترنت اطلاعاتی در رابطه با محصول در اختیارش بگذارد !!

SMOT : Second moment of truth

لحظه دوم اعتماد یا بخش بعدی اعتماد و حقیقت برند تجربه مشتری در استفاده از کالاست ، آیا اطلاعاتی که به مشتری دادید صحیح بود ؟ آیا کیفیت رستوران شما مشابه همان چیزی بود که در ایسنتاگرام وعده اش را داده بودید ؟

راستی اینستاگرام مشاوره بازاریابی ما را فالو کنید !!

ZMOT را باید درک کرد، بهترین راه این است که خودتان را جای خریدار بگذارید و جست و جو کنید، در واقع کلید موفقیت حضور در دنیای جست و جو هاست

TMOT : Third moment of truth

لحظه و مرحله سوم اعتماد یعنی وقتی که مشتری محصول را مصرف کرده و یا از خدمات شما استفاده کرده و حالا دوباره از محصول شما استفاده می کند و می تواند یک توصیه کننده محصول و خدمات شما به دیگران و دوستان باشد

اما برویم سر نکته اصلی که بحث را به خاطر آن شروع کردیم :

ZMOT : Zero moment of truth

لحظه صفر اعتماد !!

مصرف کننده و رفتارش تغییر کرده ! مشتری دیگر اعتماد نمی کند و دنبال یافتن کالای بهتر است، از نظرات دیگر کاربران استفاده میکند و می خواهد بهترین خرید ممکن را داشته باشد

این مفهوم توسط گوگل در سال 2011 معرفی شد ! مشتری برای خرید در اینترنت جست و جو می کند ولی مهم تر این که اینترنت حتی برای پیدا کردن آدرس ها هم به کار می رود.

در یک جمله اگر خلاصه کنیم، مشتری و مصرف کننده همیشه به دنبال کالای بهتر است و ممکن است به راحتی از رقیب شما خرید کند، پس بهتر است که برای مدیریت ارتباط با مشتری و هم چنین بازاریابی برنامه داشته باشید و شما را دعوت می کنیم به مشاوره بازاریابی فروش در خانه بازاریابی برای این که بتوانید در ذهن مشتری حضور داشته باشید

آیا از هدایای تبلیغاتی استفاده کنیم ؟

آیا در دنیای پیچیده و پر از تبلیغات امروز هدایای تبلیغاتی می تواند موثر باشد یا اتلاف زمان و انرژی و بودجه است ؟

هدایای تبلیغاتی ارزشمند

هدایای تبلیغاتی یک شمشیر دو لبه نیست که استفاده اشتباه از آن به شما ضرر بزند، ولی قطعا هدیه تبلیغاتی باید در شان شرکت باشد و به نوعی معرفی کننده کسب و کار و شرکت شماست

پس باید هدیه تبلیغاتی را هوشمندانه انتخاب کنید

آخرین های بلاگ بازاریابی

بازاریابی در عمل

بخوان نگاه کن یادبگیر ! یادگیری در عمل راهکار خانه بازاریابی است در بازدید از وب سایت ست گادین با این عبارت روبرو شدیم : Read, Watch, Learn... The blog, the videos, the ebooks... ...

ZMOT

ZMOT چیست و چگونه در بازاریابی باید از آن استفاده کنید ؟ ZMOT چیست ؟ نکته عجیبی که در جست و جو در گوگل در رابطه با لحظه صفر یا اولیه اعتماد به چشم خورد، ترجمه تحت اللفظی (ببخشید که فارسی را پاس نمی...

سریع ثروتمند شدن

آیا شما هم می خواهید که رازهای سریع ثروتمند شدن را بشنوید ؟ چگونگی سریع ثروتمند شدن همه ما می خواهیم که سریع ثروتمند شویم، ولی در واقع این ربطی به پول در آوردن ندارد نگرش بازاریابی خانه بازاریابی...

مشاوره بازاریابی

اندر حکایات بازاریابی و مشاوره بازاریابی در ایران ! آیا شما هم برای کسب و کار و استارت آپ خود به شرکت ها و موسسات و گروه بازاریابی مراجعه می کنید ؟ مشاوره بازاریابی نمناک و راهنمایی به دره سقوط ت...

هدایای تبلیغاتی خاص

چه نوع هدایای تبلیغاتی خاص اهدا کنیم که متفاوت باشد و شرکت ما را در ذهن مشتری متفاوت جلوه دهد؟ لیوان تبلیغاتی ؟ تیشرت تبلیغاتی با آرم و لوگوی شرکت ؟ خودکار تبلیغاتی ؟ چه هدیه ای از همه برای مخاطب م...

آیا از هدایای تبلیغاتی استفاده کنیم ؟ آیا در دنیای پیچیده و پر از تبلیغات امروز هدایای تبلیغاتی می تواند موثر باشد یا اتلاف زمان و انرژی و بودجه است ؟ هدایای تبلیغاتی ارزشمند هدایای تبلیغاتی یک شمش...

بازار دائما در حال تغییر است و شما باید هوشیار باشید . خانواده های جدید، کالاهای جدید، فرهنگ مصرف جدید، وضعیت اقتصادی جدید، نوع زندگی جدید، همه در نظام بازار تاثیر دارند و بازار را تغییر می دهند. رو...

عملیات بازاریابی را ادامه دهید چون مردم به سرعت فراموش می کنند !! هر شخص به صورت میانگین روزانه با ده ها تبلیغات متوجه می شود و ذهن ما در مقابل تبلیغات بسته شده است، در یک پژوهش مشخص شد که یک آگهی خا...

پیتر دراکر در زمینه بازاریابی و مصرف کننده پروری چنین می گوید بازاریابی یا فروش ؟؟ مساله این است... این که پس از سال های طولانی بازاریابی ، مصرف کننده پروری توانسته به یک حرکت عمومی قوی تبدیل شود...

More Articles

More From: بلاگ بازاریابی