محتوای کم اما موثر

بزرگان بازاریابی و فروش

خدمات ضعیف مشتری و دیدگاه اشتباه نسبت مشتری

نیازمند آموزش در خدمات به مشتری هستیم

متاسفانه خدمات مشتری در ایران درک نشده است و تعریفی هم در این رابطه نداریم؛یعنی مشتری درک نشده است و نمی دانیم که باید به مشتری خدمات ارائه دهیم، بخشی از این رفتارهای اشتباه مربوط به فرهنگ است و بخشی هم مربوط به این است که درخواست خدمات نداده ایم و فکر کرده ایم که هرچه هست را باید بپذیریم !

خاطره ای دارم از اداره پست که به مدت یکماه از پست های مختلف پاس داده می شدم و درنهایت بسته ما در موتور پست چی یافت شد !

پیتر دراکر در زمینه بازاریابی و مصرف کننده پروری چنین می گوید

بازاریابی یا فروش ؟؟ مساله این است...

این که پس از سال های طولانی بازاریابی ، مصرف کننده پروری توانسته به یک حرکت عمومی قوی تبدیل شود ، ثابت می کند که بازاریابی در عمل به عنوان شیوه دنبال نشده است .

با نگاهی به تولیدات خودرو سازان پی می بریم که مصرف کننده بار آمده ایم و خبری از بازاریابی نیست

علی رغم تاکید بر مقوله بازاریابی و رویکردهایی که در این زمینه وجود دارد ،در بسیاری از سازمان ها و شرکت های بزرگ، بازاریابی در حد حرف باقی مانده است و خبری از بازاریابی نیست !! و واقعیت تنها فروش است و بس و متاسفانه خیلی ها هنوز تفاوت فروش و بازاریابی و هدف بازاریابی را درک نمی کنند

به دنبال راهکارهای بسته بندی موفق در صنایع غذایی هستید ؟

اولین کاری که باید انجام دهید،شناخت مصرف کننده و رفتارهای مصرف کننده است، شما باید تحقیق بازار انجام دهید

آیا مخاطب شما با بسته بندی شما ارتباط برقرار می کند، راهکارهای بسته بندی موفق چیست ؟

راهکارهای بسته بندی موفق در صنایع غذایی

آنچه که در صنایع غذایی ایران مشاهده می شود عدم درک تغییرات بازار است ،در بسیاری از صنایع غذایی ایران ، خیلی از کارخانه ها انحصاری شده اند و رقابت های تک و چند قطبی در بازار دیده میشود و تولید کنندگان محلی تنها به خاطر ضعف سیستم های توزیع محلی و یا پایین بودن قیمت آنهم به خاطر کیفیت پایین تر موفق به فروش می شوند .

اما بحث ما امروز در بسته بندی و عدم درک ارزش های مشتری است.

آیا در مرحله آگاهی ، ارزیابی و فروش مشتری با برند ما درگیر می شود ؟

با فرض این که کیفیت محصولات یکسان است، و قیمت ها تفاوت چندانی ندارد ، آیا کالای ما می تواند متمایز باشد ؟

چگونه میشود متمایز بود ؟

به بسته بندی های رب گوجه دقت کنید، آیا برند خاصی در ذهن شما نقش می بندد ؟

آیا از هدایای تبلیغاتی استفاده کنیم ؟

آیا در دنیای پیچیده و پر از تبلیغات امروز هدایای تبلیغاتی می تواند موثر باشد یا اتلاف زمان و انرژی و بودجه است ؟

هدایای تبلیغاتی ارزشمند

هدایای تبلیغاتی یک شمشیر دو لبه نیست که استفاده اشتباه از آن به شما ضرر بزند، ولی قطعا هدیه تبلیغاتی باید در شان شرکت باشد و به نوعی معرفی کننده کسب و کار و شرکت شماست

پس باید هدیه تبلیغاتی را هوشمندانه انتخاب کنید

بازاریابی در عمل

بخوان نگاه کن یادبگیر !

یادگیری در عمل راهکار خانه بازاریابی است

در بازدید از وب سایت ست گادین با این عبارت روبرو شدیم :

Read, Watch, Learn...

The blog, the videos, the ebooks...

درستی این فرضیات را بررسی می کنیم !!

البته آنقدر مغرور نیستیم که به سبک خیلی ها بخواهیم با نردبان تخریب پیشرفت کنیم ! و قصد تخریب نداریم و بحث ما نقد است

سوال اصلی ما این است :

آیا با خواندن و نگاه کردن یاد می گیریم ؟؟

در پست های قبلی هم گفتیم که با شرکت یک کارگاه و خواندن کتاب آموزشی دانش اجرایی یاد نمی گیریم و شعار خانه بازاریابی و گروه بازاریابی آرتا بازاریابی در عمل است !!

بازاریابی در عمل چیست ؟

بازاریابی در عمل یک راهکار است ، یک تاکتیک است و یک استراتژی است !!!

یادگیری و بازاریابی در عمل به عنوان یک استراتژی !!

تعریف های متعددی از بازاریابی عنوان شده ولی یک تعریف ما از بازاریابی، یادگیری است !!

اگر بازاریابی کنید یاد می گیرید !

مثلا یاد می گیرید به زبان مشتری صبحت کنید !!

* صحبت !!

استراتژی و تفکر استراتژیک در بازاریابی زمانی لازم است که از لحاظ تاکتیکی موقعیت فوری وجود ندارد و البته موقعیت های خاصی در بازاریابی وجود دارد که نیاز به تفکر استراتژیک دارد

متاسفانه کسب و کارهای زیادی را دیده ام که در مدیریت و بازاریابی حرف های قلمبه و سلمبه زیادی می زنند و حرف از استراتژی و تاکتیک و ... میزنند و اصلا درکی از شرایط خودشان و بازار ندارند .

یعنی یکی از مشکلات ما ناشی از ندانستن است ! و خبر بد بعدی این است که نمی دانیم که نمی دانیم .

شرکتی که در حال سقوط است و یا استارت آپی که در حال بلعیدن سرمایه های شرکت است چه استراژی ای می تواند داشته باشد ؟

البته رسیدن به این وضعیت ناشی از یک استراتژی غلط بوده است و موقعیت های بسیاری وجود دارد که از کنترل ما خارج هستند که البته بنده معتقدم که همه شرایط قابل پیش بینی است

حتی ریسک ها را هم می توان بررسی کرد و با توجه به ریسک های مثلا کسب و کار ، ریسک سیاسی، ریسک بازار و ... عملیات را بررسی کرد .

مثلا در فیلم ستایش 3 می بینیم که شخصی که سالخورده است و به اصطلاح در بازار حرفه ای دچار طوفان می شود !

آیا آقای حشمت فردوس به پیش بینی هوا دسترسی ندارد ؟ بیمه نمی داند چیست ؟

برای بسیاری از استارت آپ ها درس بزرگی از سان تزو و کتاب هنر جنگ را بیان می کنم :

" عملیاتهای زیادی را در جنگ دیده ام که ناشیانه بوده اند و موفق شده اند ولی عملیاتی را ندیده ام که طولانی باشد و موفق شده باشد !!

و در مقابل از خیلی ها شنیده ام که مثلا استارت آپ هایی مثل دراپ باکس ( اگر اشتباه نکنم ) ده سال زمان برده تا به نقطه سر به سر برسند !

خب دوست من شما دراپ باکس نیستی و سرمایه کافی برای زنده ماندن نداری و از همه مهم تر اگر سرمایه کافی هم داری ممکن است روحیه کافی نداشته باشی و یک استراتژی به نظرم برای استارت آپ های با سرمایه بالا استراتژی بردهای کوچک مستمر است

علم بازاریابی همیشه دستور العملها و اصولی دارد، مثلا تمرکز !

این که یک استارت آپ در حال بلعیدن پول است تا به اهداف محال برسد باید مورد بازنگری قرار گیرد

یادگیری در عمل بخشی از بازاریابی در عمل است، در واقع بخش اصلی بازاریابی در عمل یادگیری است !

باید با بازاریابی یاد بگیرید .

چه چیزی را ؟

مثلا زبان مشتری را، این که بتوانید به زبان مشتری صحبت کنید !

یک رابطه تعاملی خوب با مشتری داشته باشید .

با نگاهی به آگهی های بازاریابی می بینیم که روزانه ده ها آگهی بازاریاب در روزنامه و سایت های معتبر تبلیغاتی منتشر می شود، و ما هر از چندگاهی با آگهی دهندگان صحبت می کنیم و حتی به جلسات آنها می رویم، بیشتر موارد هیچ درکی از بازاریاب و بازاریابی ندارند متاسفانه .

این که فکر کنید با پول می توان سیستم بازاریابی ایجاد کرد، تفکر درستی نیست، اگر چه منابع مادی نیاز داریم ولی کافی نیست .

آیا شما با مشتری در تماس مستفیم هستید ؟ یعنی مشتریان خود را می بینید یا به صورت تلفنی با آنها صحبت می کنید ؟

ممکن است که کیفیت محصولات و خدمات شما بسیار بالا باشد و یا برند مشهوری باشید که سابقه بالایی در فروش و بازاریابی دارید و بازاریاب شما بیشتر یک ویزیتور است یا بازاریاب، ولی فرض کنید که این منابع را در اختیار ندارید و باید مثل یک چریک بازاریاب فکر کنید .

ناگفته نماند که بررسی بازاریاب ها و ویزیتورهای شرکت ها بزرگ هم خیلی روبراه نیست و بررسی میدانی آنها نشان میدهد که نه تنها به برند خودشان وفاداری ندارند بلکه شاید با پیشنهاد حقوق بالاتر و تضمین امنیت به راحتی از شرکت جدا شوند .

در واقع سازمان یادگیرنده وقتی می تواند ایجاد شود که زیرساخت هایش فراهم باشد ، دوستی بود که از جایگاه سازی صحبت می کرد، ولی به ایشان گفتم که این صحبتها فعلا برای شما کاربرد ندارد و شما ابتدا به فکر نیروهای فروشتان باشید که با دمپایی در شرکت به اصطلاح بین المللی خودتان رفت و آمد می کنند .

در واقع شرکتی که مثلا ده ها میلیون بدهی دارد و رو به سقوط است نمی تواند سازمان یادگیرنده ایجاد کند !

ابتدا باید به فکر مثبت کردن تراز مالی خودش باشد و تمرکز نیروها را روی سوددهی بگذارد ؟

شما چه طور فکر می کنید ؟

شاید شبیه داستان مرغ و تخم مرغ به نظر می رسد که کدامیک اول بوده است ؟

در واقع سوال این است که سازمان تازه کار و یا سازمان داری بحران مالی می تواند سازمان یادگیرنده باشد ؟

جواب هم سخت است و هم آری است و هم نه !

در واقع بهتر است که سوال رو موردی بپرسیم مثلا ممکن است برای شرکت مواد غذایی ماکارونی در دوره رکود با شرکت لبنیات کلا جواب ها متفاوت باشد !

آخرین های بلاگ بازاریابی

استراتژی های احمقانه قیمت گذاری در بازار ایران

متاسفانه از حرف تا عمل خیلی فاصله است، مدیران نا کارآمده و سنتی این طوری قیمت گذاری می کنند : قیمت های تمام شده را حساب می کنند ، بعد مثلا ده درصد به این قیمت ها اضافه می کنند، البته این مثال برای ...

دفاع سیسیلی در کسب و کار

دفاع سیسیلی راهنمای رفتار استراتژیک و طراحی استراتژی کسب و کار در سازمان چندسال پیش در پی نوشتن کتابی با نام دفاع سیسیلی بودم، کتابی که به مدیران قدرت میداد برای مدیریت موفق به سبک اژدهای دفاعی سیسی...

سازمان مشتری مدار

سازمان مشتری مدار چرا سازمان من مشتری مدار نیست و چه کار کنم که مشتری مدار باشم ؟؟ مشتری محوری در سازمان و اصطلاحا سی ایکس بودن سازمان که مخفف عبارت زیر است : Customer Experience بحث مشنری محور ...

بازاریابی کرونا

بازاریابی دوران کرونا، باید ها و نباید های بازاریابی، مشتری را درک کنیم بازاریابی دوران کرونا : در دوران کرونا پیام برای مشتری نفرستیم به صورت خلاصه این که بهتر است در دوران کرونا برای مشتری پیام ها...

بازاریابی در عمل

بخوان نگاه کن یادبگیر ! یادگیری در عمل راهکار خانه بازاریابی است در بازدید از وب سایت ست گادین با این عبارت روبرو شدیم : Read, Watch, Learn... The blog, the videos, the ebooks... ...

ZMOT

ZMOT چیست و چگونه در بازاریابی باید از آن استفاده کنید ؟ ZMOT چیست ؟ نکته عجیبی که در جست و جو در گوگل در رابطه با لحظه صفر یا اولیه اعتماد به چشم خورد، ترجمه تحت اللفظی (ببخشید که فارسی را پاس نمی...

سریع ثروتمند شدن

آیا شما هم می خواهید که رازهای سریع ثروتمند شدن را بشنوید ؟ چگونگی سریع ثروتمند شدن همه ما می خواهیم که سریع ثروتمند شویم، ولی در واقع این ربطی به پول در آوردن ندارد نگرش بازاریابی خانه بازاریابی...

مشاوره بازاریابی

اندر حکایات بازاریابی و مشاوره بازاریابی در ایران ! آیا شما هم برای کسب و کار و استارت آپ خود به شرکت ها و موسسات و گروه بازاریابی مراجعه می کنید ؟ مشاوره بازاریابی نمناک و راهنمایی به دره سقوط ت...

هدایای تبلیغاتی خاص

چه نوع هدایای تبلیغاتی خاص اهدا کنیم که متفاوت باشد و شرکت ما را در ذهن مشتری متفاوت جلوه دهد؟ لیوان تبلیغاتی ؟ تیشرت تبلیغاتی با آرم و لوگوی شرکت ؟ خودکار تبلیغاتی ؟ چه هدیه ای از همه برای مخاطب م...

More Articles

More From: بلاگ بازاریابی