1950s: Systematization of telemarketing

بازاریابی سیستماتیک تلفنی

در سال های بعد از 1950، بازاریابی سیستماتیک تلفنی در آمریکا شروع شد !

اسپم و باز هم اسپم ! لطفا از وارد شدن به زندگی و حریم خصوصی افراد بدون اجازه آنها دست بردارید !

ارسال هرگونه اس ام اس یا برقراری تماس تلفنی با مشتری بدون اجازه مخاطب ممنوع است و شما نباید این کار را انجام دهید !

1941: First recorded use of television advertising.

متاسفانه یا خوشبختانه استفاده از تبلیغات تلویزیونی در سال 1941 آغاز شد و فصل جدیدی از تبلیغات شروع شد !

متاسفانه از این جهت که تبلیغات اسپم گونه در این رسانه هم کم کم دیده شد و متاسفانه همین حالا هم در شبکه های ماهواره ای بهای دیدن یک فیلم سینمایی دیدن تبلیغات آن شبکه است و البته شبکه هایی هم هستند که بودجه آنها از جای دیگری تامین می شود .

تبلیغات تلویزیونی به عنوان یک راهکار

تبلیغات تلویزیونی

سوال اینجاست که آیا تبلیغات تلویزیونی خوب است یا بد ؟

باید بگوییم که تبلیغات بد نیست، و به هر حال ما برای آشنا شدن با محصولات نیاز به تبلیغات داریم، اما باید تبلیغات مدیریت شوند و رسانه ای مثل تلویزیون نباید رسانه تبلیغاتی خاص شود، خصوصا رسانه ملی ، اگر فرض کنید که جمعیت ایران روزانه هزار تومان هزینه صدا و سیما را بپردازند، بیش از هشتاد میلیارد تومان در روز به جیب صدا و سیما سرازیر می شود، پس بهتر است که این رسانه های تلویزیونی مدیریت شوند.

متاسفانه تبلیغات تلویزیونی بسیار تاثیر گذار است و در مرحله آگاهی و ارزیابی مشتری روی ذهن مشتری تاثیر دارد و گاها از طریق تماس و ارسال پیامک در همان لحظه مشتری را به تماس و خرید هم تشویق می کنید.

اولین تبلیغ تلویزیونی نمایش داده شده در جهان تبلیغ ساعت های بولوا بوده که مشاهده می کنید

1922: Radio advertising commences

تبلیغات رادیویی متولد شد

در سال 1922 رادیو ها شروع کردند به تبلیغات !

فضای بدون تلویزیون و اینترنت را در ذهنتان مجسم کنید، تاثیرگذارترین رسانه آن زمان همین رادیو بوده، رسانه ای قدرتمند که کلمه به کلمه بیانات مجری و تبلیغ کننده در ذهن مخاطبین باقی می مانده است

تبلیغات رادیویی

البته این رسانه هنوز هم استفاده می شود و حتما شاهد استفاده از آن در بین راننده های تاکسی هستید.

اگر مخاطبین هدف شما به رادیو گوش می دهند، می توانید از این رسانه برای بازاریابی استفاده کنید

1940s: Electronic computers developed

کامپیوترهای الکترونیکی توسعه یافتند

در سال های 1940 کامپیوترهای الکترونیکی توسعه یافتند و بخشی از تاریخ بازاریابی را رقم زدند، در آن موقع استفاده از کامپیوترها دست سازمان های بزرگ نظیر بانک ها بود و هزینه این خدمات بسیار بالا بود، ولی این نکته درک شده بود که هزینه تکنولوژی در ابتدای کار بالاست و با صنعتی شدن تکنولوژی هزینه های استفاده پایین می آید.

این نکته را از این بابت عنوان کردیم که بدانیم اولین ها و کسانی که روی تحقیق و توسعه در بازار سرمایه گذاری می کنند و ریسک بازار را می پذیرند، در آینده می توانند یکه تاز بازار شوند .

استفاده از کامپیوتر در بازاریابی

1908: Harvard Business School Opens

1908 مدرسه کسب و کار هاروارد افتتاح شد

این اتفاق بخشی از تاریخ بازاریابی جهان است، کم کم آمریکا وارد دوره نوینی از کسب و کار می شد و آن موقع ما ایرانی ها درگیر چیزهای خنده داری بودیم.

فکر می کنم مربوط به اواخر عصر قاجار میشود، فروش بیشتر و مکانیزه شدن هنوز در ایران اتفاق نیفتاده بود و حتی در دوره های بعد نیز و با ظهور سلطنت پهلوی ها هنوز هم درگیر سیستم های تک بعدی بودیم.

به هر حال اصولی که صدسال پیش در دانشگاه های آمریکا تدریس می شد، و شاید همان چهار پی سنتی که هنوز هم آن را درک نکرده ایم، در دانشگاه های آمریکا تدریس میشد.

در مقدمه کتاب بازاریابی چریکی، نکته بسیار قابل تاملی وجود دارد ، جی کنراد لوینسون نویسنده این کتاب می گوید که شما اگر همه کتاب های بازاریابی را هم بخوانید باز هم از دانشجویان این رشته و کسی که به صورت آکادمیک مدرک می گیرد عقب هستید !

سیستم آموزشی قدرتمند کشورهای توسعه یافته دلیل پیشرفت آنهاست

مدرسه کسب و کار هاروارد آمریکا

دوره های آموزشی امروز دانشگاه کسب و کار هاروارد

اما آنچه امروز در این دانشگاه ها تدریس می شود، بسیار مدرن بوده و تمرکز آن روی توانایی های رهبری است .

سازمان ها باید درک کنند که هرچه دارند مشتری است و باید روی مشتری و سرویس به مشتری تمرکز کنند، سازمان ها باید درک کنند که این مشتری است که موفقیت کسب و کار را تعیین می کند و کسب کار برای مشتری است و نه برای ما

به هر حال راه دشواری پیش رو داریم، فرهنگ بازاریابی در ایران خیلی جای کار دارد

دوره های MBA دانشگاه هاروارد