بازاریابی چریکی

توسعه امپراطوری دیزنی به هنگ کنگ

توسعه امپراطوری دیزنی به هنگ کنک

دیزنی لند

به رغم مشکلات مالی و فرهنگی موجود در پاریس ، دیزنی امپراطوری خود را به شهر هنگ کنگ نیز توسعه داد و بدین ترتیب پنجمین پارک دیزنی را در پاییز سال دو هزار و پنچ در این شهر افتتاح کرد. دولت هنگ کنگ بودجه ای را به منظور تشویق دیزنی برای سرمایه گذاری در این جزیره اختصاص داده بود که در واقع یک استراتژی بازاریابی جهت کمک به جذب گردشگر و نیز دادن اطمینان خاطر به سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در جزیره ای بود که به تازگی از کنترل انگلستان خارج و به چین ملحق شده بود . دولت در حدود 22/45 میلیارد دلار هنگ کنک در این پروژه سرمایه گذاری کرد که از این مبلغ چیزی در حدود 90 درصد در جزیره لانتاو صرف شد.جزیره ای که پیش از این تفرجگاهی نیمه روستایی بود و ماهیگیران و راهبان بودایی در آن ساکن بودند .

در وب سایت این پروژه اعلام شد که شریک این پروژه ظرف چهل سال آینده مبلغی معادل 148 میلیارد دلار هنگ کنک به اقتصاد این منطقه تزریق خواهد کرد که به هجده هزار فرصت شغلی منجر خواهد شد .

دیزنی لند هنگ کنک ، نخستین گام شرکت دیزنی برای رقابت در بازار چین محسوب می شود . این شرکت از طریق این پارک قصد داشت برنامه های آزمایشی را برای توسعه به بازار اصلی چین با تمرکز بر شهر شانگهای اجرا کند که البته در این راه با مشکلاتی روبرو شد .

شهروندان هنگ کنک که پس از یک قرن زندگی تحت قوانین و آموزش های انگلستان ، خود دارای آداب و مسلک انگلیسی شده بودند، از رفتار بازدید کنندگانی که از چین به آنجا می آمدند متعجب بودند . زیرا آنها با پاهای برهنه راه می رفتند ،در مناطق ممنوع سیگار می کشیدند و حتی در اماکن عمومی ادرار می کردند ،

دیگر مشکل پیش آمده ، مسمومیت غذایی ناشی از ماهی های آلوده بوده که این آلودگی نیز از طریق جاری شدن مواد سمی از ناشی از ساخت و ساز و مصالح ساختمانی به مراکز پرورش ماهی پیش آمده بود

مساله پیش بینی نشده دیگر این بود که به رغم موفقیتی که دیزنی در عملیات ترویج فروش بلیط ها به واسطه تخفیف در سال دو هزار و شش کسب کرده بود ، زمان این بلیط ها با سال نو چینی ها موسوم به لونار مصادف شده بود که سبب گردید که بسیاری از چینی ها با وجود داشتن بلیط های معتبر از آن استفاده نکنند و برای دید و بازدید از خانواده به موطن خود بازگردند.

سوپ بال کوسه نیز که در این پارک سرو می شد ، اعتراض های گسترده گروه های حمایت از حیوانات را به دنبال داشت .

منتقدان به ریاکاری دیزنی اشاره می کردند که با وجود تبلیغاتی که این شرکت برای خود به عنوان دوستدار طبیعت در فیلم کارتونی اش مانند در جست و جوی نمو می کند در حین پخش همین فیلم ها دست به کشتار فجیع میلیون ها کوسه می زند .آن هم تنها به خاطر استفاده از بالشان در سوپ !

شرکت دیزنی ناگریز به ایجاد تغییراتی در ساختار پارک نیز گردید، زیرا بسیاری از بازدیدکنندگان به جای این که جذب سرگرمی های شهربازی شوند، سردرگم شده بودند . برای مثال در بخش گشت جنگل ، صف های جداگانه ای بر پایه سه زبان مختلف وجود داشت تا بازدیدکنندگان بتوانند در حین بازدید اطلاعات را توسط زبان قابل فهم خود دریافت کنند.

اما بازدیدکنندگانی که به زبان بومی ماندارین سخن می گفتند، به طور معمول ترجیح می دانند به صف انگلیسی زبانان که ازدحام کمتر و صف های کوتاه تری داشت ، وارد شوند تا بتوانند راحت تر به گردش بپردازند.

پس از مشاهده ی این مساله شرکت دیزنی تقسیم بندی به واسطه زبان را حذف نمود و تمام قسمت ها علامت های نوشته شده ای به سه زبان را نصب کرد تا دیگر نیازی به صف بندی و تشکیل صف های طولانی نباشد و هر فرد بتواند آزادانه مسیر خود را انتخاب کند و برای جلب رضایت افرادی که به زبان محلی ماندارین صحبت می کردند نیز راهنمایانی مسلط به این زبان در سطح پارک گمارده شدند.

هم چنین برای نمایش هایی مانند فستیوال شیرشاه یا میکی طلایی از علامت های نوشتانی و زیر نویس این زبان بهره گرفتند ، زیرا متوجه شده بوند که این مخاطبان مطالب خنده دار را نمی فهمند و هیچ تشویقی نمی کنند .

لو مینگ حسابدار سی و چهار ساله از استان ژه جیانگ که به همراه همسر خود در قالب یک تور از این پارک بازدید می کرد ،معتقد است که زیر نویس ها بسیار مفید هستند ، اما به نکته ی مایوس کننده ای نیز اشاره می کند: این پارک بسیار کوچک است ، حتی در استان ما نیز پارک هایی بزرگ تر از این با امکانات مشابه وجود دارد و این پارک امکاناتی هیجان انگیزتر از آنها ندارد .

پارک اقیانوس با 28 سال سابقه آموزش ، تفریح و سرگرمی و حیوانات جالت توجه ، به ویژه دو پاندای غول پیکر رقیب اصلی دیزنی در هنگ کنگ محسوب می شود.

بهای بلیط ورودی این پارک نصف قیمت لیت دیزنی لند است و سالانه در حدود سه میلیون نفر بازدید کننده را جذب می کند.

گذشته از این دیزنی لند هنگ کنم با خود نیز رقابت می کند زیرا خارج از چین شعبه های بزرگ دیزنی در آمریکا ، اروپا و ژاپن بین 44 تا 65 سیله ی سرگرمی در هر محوطه دارند و این در حالی است که در هنگ کنم تنها 22 وسیله موجود می باشد که همین امر سبب افزایش قیمت استفاده از آنها می شود .

به هرحال دولت هنگ کنک مبلغ 2/9 میلیارد دلار آمریکا را برای گسترش این پارک تخصیص داده است تا جذابیت و خشنودی بیشتر در اذهان افراد محلی و گردشگران ایجاد شود.

میشل آیزنر مدیر ارشد شرکت والت دیزنی معتقد است که این تلاطم ها در جریان کار باعث ایجاد خدمات و کیفیت بهتری خواهد شد . زندگی پر از تلاطم است فقط صفه های ورودی دیزنی وجود خارجی ندارد، بلکه این نتیجه تمام تلاش ها برای انجام دادن کارها به بهترین نحو است که به ایجاد صف های ورودی دیزنی لند منجر می شود .

وی هم چنین توضیح می دند که گرچه آسیا تاکنون با دیزنی لند آشنایی نداشته اما پارک هنگ کنگ در طول زمان به یکی از بزرگ ترین دارایی های شرکت دیزنی تبدیل خواهد شد و حدود 40 درصد از مشتریان آن مردم چین خواهند بود ، به خاطر علاقه آنان به سرگرمی های خانوادگی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دسته بندی برچسب های بازاریابی