1950s: Systematization of telemarketing

بازاریابی سیستماتیک تلفنی

در سال های بعد از 1950، بازاریابی سیستماتیک تلفنی شروع شد !

اسپم و باز هم اسپم ! لطفا از وارد شدن به زندگی و حریم خصوصی افراد بدون اجازه دست بردارید !

ارسال هرگونه اس ام اس بدون ممنوع است و شما نباید این کار را انجام دهید !

ممکن است به موفقیت های کوتاه مدت برسید، اما موفقیت بلندمدت خیر !

ارسال اس ام اس تبلیغاتی مربوط به شرکت های شکست خورده است ، اس ام اس تبلیغاتی مشکلی ندارد اگر شما از مخاطب اجازه داشته باشید، اما ارسال اس ام اس بدون هماهنگی و اجازه یک کار زشت و بدون نتیجه بلند مدت است .

جالب اینجاست که پیامک های منطقه ای به فروش می رسند، ارسال پیامک تبلیغاتی اصلا راه درستی نیست، ما راه های جایگزین و راهکارهای بهتری داریم

بازاریابی تلفنی

البته مفهوم دیگری هم داریم به نام کلاهبرداری تلفنی که در ایران هم رایج بود و اکنون کمی فرهنگ خرید مردم متفاوت شده است، در این نوع کلاهبرداری تلفنی که متاسفانه از آن تعبیر به بازاریابی تلفنی می گردد، تلفن دهنده سعی می کند تا کالا یا سرویسی به ظاهر خوب را به مشتری بفروشد که متاسفانه هیچ شباهتی به کالای گفته شده ندارد و یا خدمت مورد نظر کارکرد گفته شده را ندارد

1941: First recorded use of television advertising.

متاسفانه یا خوشبختانه استفاده از تبلیغات تلویزیونی در سال 1941 آغاز شد و فصل جدیدی از تبلیغات شروع شد !

متاسفانه از این جهت که تبلیغات اسپم گونه در این رسانه هم کم کم دیده شد و متاسفانه همین حالا هم در شبکه های ماهواره ای بهای دیدن یک فیلم سینمایی دیدن تبلیغات آن شبکه است و البته شبکه هایی هم هستند که بودجه آنها از جای دیگری تامین می شود .

تبلیغات تلویزیونی به عنوان یک راهکار

تبلیغات تلویزیونی

سوال اینجاست که آیا تبلیغات تلویزیونی خوب است یا بد ؟

باید بگوییم که تبلیغات بد نیست، و به هر حال ما برای آشنا شدن با محصولات نیاز به تبلیغات داریم، اما باید تبلیغات مدیریت شوند و رسانه ای مثل تلویزیون نباید رسانه تبلیغاتی خاص شود، خصوصا رسانه ملی ، اگر فرض کنید که جمعیت ایران روزانه هزار تومان هزینه صدا و سیما را بپردازند، بیش از هشتاد میلیارد تومان در روز به جیب صدا و سیما سرازیر می شود، پس بهتر است که این رسانه های تلویزیونی مدیریت شوند.

متاسفانه تبلیغات تلویزیونی بسیار تاثیر گذار است و در مرحله آگاهی و ارزیابی مشتری روی ذهن مشتری تاثیر دارد و گاها از طریق تماس و ارسال پیامک در همان لحظه مشتری را به تماس و خرید هم تشویق می کنید.

اولین تبلیغ تلویزیونی نمایش داده شده در جهان تبلیغ ساعت های بولوا بوده که مشاهده می کنید

1922: Radio advertising commences

تبلیغات رادیویی متولد شد

در سال 1922 رادیو ها شروع کردند به تبلیغات !

فضای بدون تلویزیون و اینترنت را در ذهنتان مجسم کنید، تاثیرگذارترین رسانه آن زمان همین رادیو بوده، رسانه ای قدرتمند که کلمه به کلمه بیانات مجری و تبلیغ کننده در ذهن مخاطبین باقی می مانده است

تبلیغات رادیویی

البته این رسانه هنوز هم استفاده می شود و حتما شاهد استفاده از آن در بین راننده های تاکسی هستید.

اگر مخاطبین هدف شما به رادیو گوش می دهند، می توانید از این رسانه برای بازاریابی استفاده کنید

1940s: Electronic computers developed

کامپیوترهای الکترونیکی توسعه یافتند

در سال های 1940 کامپیوترهای الکترونیکی توسعه یافتند و بخشی از تاریخ بازاریابی را رقم زدند، در آن موقع استفاده از کامپیوترها دست سازمان های بزرگ نظیر بانک ها بود و هزینه این خدمات بسیار بالا بود، ولی این نکته درک شده بود که هزینه تکنولوژی در ابتدای کار بالاست و با صنعتی شدن تکنولوژی هزینه های استفاده پایین می آید.

این نکته را از این بابت عنوان کردیم که بدانیم اولین ها و کسانی که روی تحقیق و توسعه در بازار سرمایه گذاری می کنند و ریسک بازار را می پذیرند، در آینده می توانند یکه تاز بازار شوند .

استفاده از کامپیوتر در بازاریابی

1908: Harvard Business School Opens

1908 مدرسه کسب و کار هاروارد افتتاح شد

این اتفاق بخشی از تاریخ بازاریابی جهان است، کم کم آمریکا وارد دوره نوینی از کسب و کار می شد و آن موقع ما ایرانی ها درگیر چیزهای خنده داری بودیم.

فکر می کنم مربوط به اواخر عصر قاجار میشود، فروش بیشتر و مکانیزه شدن هنوز در ایران اتفاق نیفتاده بود و حتی در دوره های بعد نیز و با ظهور سلطنت پهلوی ها هنوز هم درگیر سیستم های تک بعدی بودیم.

به هر حال اصولی که صدسال پیش در دانشگاه های آمریکا تدریس می شد، و شاید همان چهار پی سنتی که هنوز هم آن را درک نکرده ایم، در دانشگاه های آمریکا تدریس میشد.

در مقدمه کتاب بازاریابی چریکی، نکته بسیار قابل تاملی وجود دارد ، جی کنراد لوینسون نویسنده این کتاب می گوید که شما اگر همه کتاب های بازاریابی را هم بخوانید باز هم از دانشجویان این رشته و کسی که به صورت آکادمیک مدرک می گیرد عقب هستید !

سیستم آموزشی قدرتمند کشورهای توسعه یافته دلیل پیشرفت آنهاست

مدرسه کسب و کار هاروارد آمریکا

دوره های آموزشی امروز دانشگاه کسب و کار هاروارد

اما آنچه امروز در این دانشگاه ها تدریس می شود، بسیار مدرن بوده و تمرکز آن روی توانایی های رهبری است .

سازمان ها باید درک کنند که هرچه دارند مشتری است و باید روی مشتری و سرویس به مشتری تمرکز کنند، سازمان ها باید درک کنند که این مشتری است که موفقیت کسب و کار را تعیین می کند و کسب کار برای مشتری است و نه برای ما

به هر حال راه دشواری پیش رو داریم، فرهنگ بازاریابی در ایران خیلی جای کار دارد

دوره های MBA دانشگاه هاروارد

دسته بندی برچسب های بازاریابی